American Express aankoopbescherming in de praktijk

Steeds meer mensen doen online hun aankopen. Meestal gaat het goed maar zo nu en dan wil er weleens iets niet helemaal goed geleverd worden. Als je de aankoop hebt betaald met je American Express kaart dan geniet je aankoop bescherming. Mocht je er met de leverancier van je aankoop niet uitkomen dan kan American Express bemiddelen en je op deze manier een hoop (financiële) stress besparen.

American Express aankoopbescherming: Het proces

[1] Neem contact op met verkopende partij en leg het probleem met de aankoop uit. 

[2] Indien mogelijk stuur een e-mail naar verkopende partij waarin je ook de voor jou gewenste oplossing van het probleem noemt. 

[3] Komt er geen reactie op de e-mail of reageert de verkoper afwijzend bel dan met de leden service van American Express en neem hun mee in het dispuut dat je met de verkopende partij hebt. 

[4] De ledenservice zal een dossier aanmaken en jou het dossiernummer melden.

[5] Stuur alle bewijsstukken die je hebt naar het volgende emailadres: dgt.nl@aexp.com onder vermelding van het verkregen dossiernummer

[6] Je krijgt een bevestiging van American Express dat je documenten in goede orde zijn ontvagen en binnen 72 uur volgt er een creditering van het bedrag op je credit card.

[7] De inhoudelijke behandeling van de zaak kan 6-8 weken duren. Tijdens deze behandeling moet de leverancier aantonen dat hij wel degelijk heeft geleverd wat hij heeft verkocht. 

[8] Mocht je in het gelijk gesteld worden dan is het dossier gesloten. Mocht je ten onrechte een dispuut hebben opgestart dan wordt het bedrag alsnog in rekening gebracht.

American Express aankoopbescherming in de praktijk

American Express aankoopbescherming: Voorbeeld 1 : Alitalia vliegticket

Vier jaar geleden was er kortstondig een business class ticket te boeken met Alitalia waarbij je vertrok uit Italie en via Hong Kong of een andere Aziatische stad naar Dusseldorf kon vliegen. De prijs voor dit alles was 770 euro retour. Uiteraard was de prijs bijna te goed om waar te zijn maar goed, in die periode waren er wel meer airlines aan het stunten met prijzen.


Helaas bleef deze aanbieding een fout bij de luchtvaartmaatschappij te zijn en een aantal weken later kreeg ik een e-mail met de strekking: We hebben u een ticket tegen foutief tarief verkocht. Helaas zijn wij genoodzaakt dit ticket om te boeken naar een rechtstreekse vlucht Italië  – Dusseldorf. 


Uiteraard was dit voor mij geen acceptabele oplossing dus belde ik Alitalia om te vragen om een refund van het betaalde bedrag. Er werd toegezegd dat dit geregeld zou worden en binnen vier weken op mijn credit card statement te zien zou zijn. Een maand later : niets te zien. Nog drie keer bellen later kreeg ik steeds meer het vermoeden dat ik aan het lijntje werd gehouden (de geruchten over een naderend faillissement van Alitalia zorgden er ook niet voor dat ik het gevoel had dat dit goed zou komen).


Ik besloot dus eens te bellen met de American Express ledenservice en te vragen naar de mogelijkheden om dit bedrag via American Express terug te krijgen. Na een aantal minuten in de wacht te hebben gehangen (ledenservice moest afstemmen met de afdeling legal) kwam het verlossende woord dat American Express wel heil zag in deze case en dat ik al mijn bewijsstukken kon opsturen. Het bedrag stond drie dagen later op mijn rekening en van AlItalia nooit meer wat gehoord.


Ik vraag me af of ik het geld ooit nog had teruggezien als ik zelf de strijd was blijven voeren.

American Express aankoopbescherming: Voorbeeld 2 : Travelgenio Thalys treinkaartjes

Meer recent (een aantal weken geleden) kon je via Travelgenio treinkaartjes voor de Thalys kopen. De kaartjes werden voor ongeveer 30 euro retour aangeboden in de premium klasse van Thalys Mooie aanbieding dacht ik en kocht er snel drie voor het gezin. 


Een aantal minuten later kwam de bevestigingsmail van Travelgenio binnen en daarin stond keurig dat er drie treintickets naar Parijs waren geboekt. Alles leek te kloppen. Omdat er ook een boekingscode van Thalys in de bevestigingsmail stond besloot ik mijn boeking op te zoeken om alvast stoelen naast elkaar te reserveren. 

Toen de boeking naar voren kwam op de website van Thalys viel mijn oog al snel op onderstaande afbeelding: Het bleken kinderkaartjes te zijn. 

American Express aankoopbescherming in de praktijk

Snel Thalys gebeld om te vragen of de kaartjes die ik gekocht hadden geschikt waren om als volwassenen op te reizen. De operator vertelde me dat ik niet de eerste was die deze dag gebeld had en dat er inderdaad op de boekingssite van een reisbureau een foutief ticket werd uitgegeven.


Ok dacht ik… duidelijke zaak, Travelgenio bellen en vragen om een oplossing. De operator van Travelgenio vertelde me dat in hun systeem de kaartjes als volwassene tickets stonden en dat hij niets voor me kon betekenen. Hmm dacht ik, even ophangen en nogmaals bellen… wie weet krijg ik een meer ervaren medewerker aan de lijn die het voor mij regelt. Maar nee… die medewerker kwam niet.

Een e-mail verstuurd met de vraag om refund leverde ook alleen maar een negatief antwoord op. 

Uiteindelijk maar American Express gebeld en gevraagd of zij heil in deze zaak zagen. Al snel kwam er een bevestigend antwoord dat wanneer ik bewijzen had dat het om kinderkaartjes ging, het een overtuigende zaak was van “niet geleverd krijgen waar je voor hebt betaald”.


Ook hier stond twee dagen later het aankoopbedrag weer netjes op mijn credit card. 

American Express

American Express is een aanbieder van Credit Cards in Nederland. De kaarten die zij aanbieden zijn zogeheten charge cards. Dit houdt in dat je iedere maand het volledige openstaande bedrag terugbetaald. 


In Nederland biedt American Express twee productlijnen aan: Flying Blue American Express en de reguliere American Express.