De hub airport van British Airways is Londen, dus in theorie zouden we vanuit Amsterdam naar Londen kunnen vliegen en vanuit daar verder naar een eindbestemming, maar wat is daar nou spannend aan? Santiago de Chile, een van de meeste westelijk gelegen bestemmingen in het route netwerk van British Airways daarentegen klinkt al een stuk exotischer.
Stel dat we aan het einde van een vakantie in Chile, vertrekken vanuit Santiago de Chile om vervolgens naar Londen te vliegen. In Londen genieten we een stop-over van een paar maanden (stiekem vliegen we terug naar Amsterdam waar we een paar maanden gewoon werken) om vervolgens een vlucht te nemen naar een van de meest oostelijke gelegen bestemmingen van British Airways: Sydney.
Voor onze 90000 Miles in business class of 135000 miles in first class leggen we ruim 17.000 miles af, dat is ruim 2/3 van de wereldomtrek.
British Airways staat helaas wel bekend om de hoge brandstoftoeslagen die aan award tickets toegevoegd worden. Dit is op te lossen door vanuit Brazilië te vetrekken in plaats van uit Chile, het eerstgenoemde land heeft namelijk een verbod op het doorrekenen van brandstoftoeslagen aan de reiziger.
Het was je wellicht al opgevallen dat de prijzen iets hoger liggen dan bij ons eerste voorbeeld. Dat komt doordat Cathay Pacific mensen wil stimuleren om Asia Miles uit te geven aan vluchten op hun eigen toestellen en hier dus een korting op geeft. (of de vluchten op partners een boete geeft van 5000 Miles, het is maar net hoe je het bekijkt).