Wat te doen bij
vermiste of beschadigde bagage
na je vlucht

Het kan iedereen gebeuren die wel eens bagage incheckt wanneer ze met het vliegtuig op reis gaan. Je komt aan op je bestemming en bent klaar om richting je hotel te gaan, je wacht 10, 20, 30 minuten bij de bagageband, maar jouw koffer komt er maar niet uit. Totdat je de enige passagier bent die nog bij de bagageband staat en tot de conclusie komt dat jouw koffer niet op deze bestemming is aangekomen. De bagage is vermist, wat moet je doen om je koffer terug te krijgen?

Een koffer kan om vele redenen vermist raken. Wanneer je een vliegreis hebt die uit maar een vlucht bestaat is de kans groot dat de computer de informatie op het bagagelabel niet (juist) kon lezen. Op wat kleine lokale luchthavens wordt bagage vaak nog met de hand gesorteerd, dan ligt je koffer zo op de bagagewagen voor een andere vlucht. 

Heb je een vlucht met overstap dan wil het wel eens gebeuren dat de tijd tussen de twee vluchten te kort is om je koffer van het ene vliegtuig naar het volgende te brengen.

Kortom er zijn 1001 redenen te verzinnen waarom je koffer kwijt kan raken, gelukkig gaat het in de meeste gevallen wel goed met je koffer! Dat neemt niet weg dat het heel vervelend is als het jou wel overkomt….

Wat te doen als je koffer vermist is

Wat moet je doen op het moment dat je vrijwel zeker bent dat je koffer niet is meegekomen op de vlucht? Verlaat in ieder geval nooit zomaar de bagagehal. Wanneer je dat doet is het achteraf zeer moeilijk te bewijzen bij geschillen dat de koffer inderdaad niet op de vlucht heeft gezeten. Je zou in dat geval de bagage immers aan een vriend of kennis buiten de aankomsthal hebben gegeven.

Wat moet je dan wel doen? Op vrijwel iedere luchthaven vind je in de bagage hal balies van de bagage afhandelaars. Deze afhandelaars handelen de bagage af namens de luchtvaartmaatschappij waar je mee gevlogen hebt. 

De naam van de afhandelaar die jouw vlucht heeft verwerkt staat meestal genoemd bij de bagageband, al dan niet op een aanwezige monitor.

Nadat je een redelijke tijd bij de bagageband hebt gewacht op je koffer dan meldt je jezelf bij het kantoor van de bagage afhandelaar. Er wordt dan een rapport opgemaakt waarin de vermissing van jouw koffer genoemd is. 

Zo’n rapport heet een PIR, dat is de afkorting voor Property Irregularity Report. Dit rapport is een officieel document waar de reisverzekering (en de luchtvaart maatschappij) om kunnen vragen mocht je koffer niet worden teruggevonden. Bewaar deze dus goed!

koffer bagage vermist beschadigd PIR property irregularity report afhandelaar vliegen 1

Wanneer de PIR is opgemaakt wordt de vermissing opgegeven in het computersysteem en begint de zoektocht naar je koffer. Verwacht niet dat je ter plekke antwoord krijgt op de vraag waar je bagage is. Vaak hoor je binnen een dag of een paar dagen meer over de vermissing van je koffer.

Hoe krijg ik mijn bagage terug nadat deze gevonden is?

Gelukkig, je bagage is gevonden! Wanneer je bagage nog op de luchthaven van vertrek of transfer is wordt deze vaak op de eerstvolgende vlucht naar jouw lokatie gezet. Maar hoe krijg jij je koffer terug wanneer deze op de luchthaven is gearriveerd, zelf ben je daar uiteraard niet gebleven om het moment af te wachten?

koffer bagage vermist beschadigd PIR property irregularity report afhandelaar vliegen 1

Je hoeft in de meeste gevallen niet naar de luchthaven te komen om je bagage in ontvangst te nemen. Op het PIR rapport heb je als het goed is de lokatie opgegeven waar je te bereiken bent. 

De luchtvaartmaatschappij stuurt jouw koffer dan per koerier naar je huis of hotel. In sommige gevallen moet je de PIR of je bagagelabel tonen voordat je de bagage in ontvangst kunt nemen. 

Ik heb zelfs een keer in Azië gehad dat mijn koffer in een taxi naar me toe werd gebracht, dat was volgens de luchtvaartmaatschappij de snelste optie. Uiteraard zijn de kosten van dit transport voor de luchtvaart maatschappij.

In al die jaren dat ik al vlieg heb ik slechts eenmaal meegemaakt dat ik naar de luchthaven moest komen om mijn bagage op te komen halen. Dat was in India en had meer met het gebrekkige Engels van de medewerkers te maken dan met de bereidwilligheid om de koffer naar mij toe te (laten) brengen.

Al mijn kleding zit in de vermiste koffer, wat nu?

Een aantal jaar geleden vloog ik van Amsterdam naar Phuket in Thailand in het hartje van de Nederlandse winter. Aangekomen in Phuket keek ik er erg naar uit om mijn winterkleding te verruilen voor een korte broek en slippers. Helaas was mijn koffer bij de transfer in Abu Dhabi in de zandbak blijven staan. Gevolg: in winterkleding naar het hotel, zonder vooruitzicht op een korte broek.

Wanneer je een reisverzekering hebt dan is er een kans dat je een vergoeding kunt claimen bij vermissing van je koffer. Wanneer je bijvoorbeeld je reis hebt betaald met een credit card van American Express mag je op kosten van de verzekering noodzakelijke aankopen doen. Je bagage moet hiervoor wel minimaal een vertraging van vier uur hebben opgelopen. 

Concreet betekent dit dat je tot 275 euro aan aankopen kunt doen die je kunt declareren bij American Express (en zijn verzekering partner). Loopt de vertraging van je bagage verder op en is deze 48 uur na aankomst van je vlucht nog steeds niet in je bezit? Dan kun je voor nog eens 125 euro aan aankopen declareren. 

Mijn bagage is niet vermist maar (zwaar) beschadigd

In de verte zie je jouw koffer al aankomen op de bagage band. Je denkt bij je zelf, pfff al dat leed is me gelukkig bespaard gebleven. Maar op het moment dat je de koffer van de bagageband af wilt pakken merk je op dat het handvat van je koffer niet langer aanwezig is. Erger nog, ook de wieltjes van de koffer zijn verdwenen.

Ook wanneer je koffer beschadigd is meld je jezelf bij het kantoor van de bagage afhandelaar. De medewerker maakt wederom een Property Irrregularity Report op en vermeld daarop welke beschadigingen er zijn geconstateerd. 

Helaas gaat de bagage afhandelaar niet tot uitkering van de geleden schade over, de schade zul je in de meeste gevallen moeten verhalen bij de luchtvaart maatschappij zelf. 

Op de website van de meeste luchtvaartmaatschappijen staat beschreven wat de procedure is om een claim met betrekking tot beschadigde bagage in te dienen. In vrijwel alle gevallen wordt gevraagd om het PIR formulier mee te zenden bij de claim.

koffer bagage vermist beschadigd PIR property irregularity report afhandelaar vliegen 1

Een tip: persoonlijk maak ik altijd een foto op de luchthaven voordat ik mijn bagage afgeef bij de incheck balie. Ik zorg er voor dat op de foto de datum en het tijdstip van de foto te zien zijn. Dit maakt het eenvoudiger om na afloop van je vlucht te bewijzen dat de koffer tijdens de vlucht is beschadigd. 

Conclusie

Gelukkig komt bagage nog steeds in de meeste gevallen wel gewoon aan op zijn bestemming. Maar uit eigen ervaring weet ik dat wanneer het fout gaat, het altijd op een moment is dat het net even niet uitkomt. In de loop der jaren is mijn bagage tientallen keren zoek geraakt en uit ervaring kan ik delen dat in 9/10 gevallen de koffer binnen 1 a 2 dagen weer in mijn bezit was. 

Ben jij wel eens een koffer kwijt geraakt? Wat zijn jouw ervaringen?

Plaats een reactie