Bagage vermist of beschadigd na vlucht
Wat te doen?

Een van de grootste frustraties van luchtreizigers is dat wanneer ze op hun bestemming zijn aangekomen blijkt dat hun koffer de bestemming niet bereikt heeft. Dit kan meerdere oorzaken hebben, waaronder dat het bagage stuk het verkeerde vliegtuig is ingeladen of dat een overstap van het ene naar het andere vliegtuig te kort is gebleken voor het bagage stuk om de transfer te maken. 

In veel van deze gevallen wordt de bagage op het eerstvolgende vliegtuig gezet en komt een paar uur later alsnog aan op de bestemming. Maar wat moet jij als luchtreiziger nu doen wanneer je tot de conclusie komt dat je bagage niet is aangekomen?

Property irregularity report (PIR)

Is je bagage niet aangekomen of kom je tot de conclusie dat je koffer gebreken heeft die het bij het inchecken nog niet had? Verlaat het gebied waar de bagage banden dan niet voordat je aangifte hebt gedaan. Deze aangifte doe je bij de bagage afhandelaar waar de luchtvaartmaatschappij op de betreffende bestemming mee samen werkt. Wanneer er meerdere bagage afhandelaars actief zijn op een luchthaven dan wordt de juiste meestal vermeldt bij de bagage band waar de bagage van jouw vlucht op wordt uitgeleverd. De afhandelaar stelt samen met jou een zogenaamd Property Irregularity Report (PIR) op. 

Dit PIR document werkt als bewijsstuk wanneer je later een claim probeert te leggen bij je verzekeringsmaatschappij of de de luchtvaartmaatschappij om je gemaakte onkosten vergoed te krijgen. Ga je nu op rondreis waardoor je eigenlijk geen vast adres kunt opgeven, spreek dan met de bagage afhandelaar af dat ze je bellen om een afleverafspraak te maken, op het moment dat je koffer is aangekomen op de luchthaven.

Hoe krijg ik mijn bagage terug nadat deze gevonden is?

De afgelopen jaren heb ik (helaas) regelmatig gehad dat mijn bagage niet tegelijkertijd aankwam op de luchthaven als ik. In de meeste gevallen werd de bagage snel gevonden en alsnog op de eerstvolgende vlucht naar de bestemming gezet. Tot nu toe heb ik vrijwel altijd meegemaakt dat de luchtvaartmaatschappij de bagage afleverde op het adres dat ik op het PIR formulier had achtergelaten. Deze wordt dan door de luchtvaartmaatschappij met een koerier (of een enkele maal, zelfs een taxi) vanaf de luchthaven naar het opgegeven adres gebracht.

Eenmaal heb ik zelf nogmaals naar de luchthaven moeten komen om de bagage op te halen. Achteraf gezien had dit wellicht meer te maken met het gebrekkige engels van de luchthaven medewerker dan met de bereidheid om de koffer bij mij af te leveren.

Shoppen op kosten van je verzekering?

Een aantal reis verzekeringen bevat een module die dekking geeft bij ongemakken die op kunnen treden wanneer je op reis bent. Wanneer je bijvoorbeeld je reis hebt afgerekend met een American Express credit card kun je indien je koffer 4 uur na je aankomst op je bestemming nog niet gearriveerd is (op de luchthaven van bestemming) noodzakelijke aankopen doen. De verzekering dekt deze aankopen tot 275 euro per bagage vertraging. Wanneer je 48 uur na aankomst op de bestemming nog steeds niet in bezit van je bagage bent wordt er voor 125 euro extra aan uitgaven gedekt.