Het is een trend die al langere tijd gaande is in de wereld van frequent flyer programma’s. Waar van oudsher reizigers beloond werden met award miles gebaseerd op de afstand die ze vlogen, schakelen steeds meer programma’s om naar een systeem die beloond op basis van de prijs die je betaald hebt voor je vliegticket.
Veel Amerikaanse frequent flyer programma’s hebben de afgelopen jaren deze beweging al gemaakt, het Flying Blue programma van KLM en Air France volgde in 2017. Nu is het de beurt aan British Airways nadat in 2022 Iberia, dat net als British Airways onder het bedrijf IAG valt, de overstap al maakte.
Wat is Revenue Based earning
Revenue based earning wil zeggen dat de luchtvaartmaatschappij kijkt naar de prijs die je hebt betaald voor je vliegticket. In het kort komt het er op neer dat hoe hoger de prijs van je vliegticket was, des ter meer Avios (de naam van de award miles bij British Airways, je zult ontvangen.
Een vlucht van Londen naar New York bracht traditioneel gezien meer Avios in het laatje dan een vlucht tussen Amsterdam en Londen. De afstand van de eerstgenoemde vlucht is immers veel groter dan de laatstegenoemde vlucht.
In het nieuwe systeem kan een vlucht van Amsterdam naar Londen net zo veel of zelfs meer Avios opleveren dan een vlucht tussen Londen en New York. Wanneer je een zeer duur last minute economy vliegticket koopt vanaf Amsterdam naar Londen en dit vergelijkt met een budget economy ticket van Londen naar New York, dan verdient de reiziger met eerstgenoemde vliegticket in de nieuwe situatie meer punten.
Hoe werkt Revenue Based earning?
In het kort komt het er op neer dat British Airways kijkt naar de prijs die je hebt betaald voor je vliegticket. Dat wil zeggen de prijs die je daadwerkelijk hebt betaald, minus de belastingen en toeslagen, ofwel de kale prijs van het vliegticket.
De kale prijs van het vliegticket wordt vermenigvuldigd met een factor die afhankelijk is van je elite status niveau binnen het British Airways Executive Club programma.
- Blue niveau -> 6 avios per betaalde £1;
- Bronze niveau -> 7 avios per betaalde £1;
- Silver niveau -> 8 avios per betaalde £1;
- Gold niveau -> 9 avios per betaalde £1.
Stel je koopt een vliegticket van £ 1.350, dan zitten daar zo’n £350 aan belastingen en toeslagen op. De kale vliegticket prijs van £1.000 betekent dat Blue, Bronze, Silver en Gold leden respectievelijk 6.000, 7.000,8.000 en 9.000 Avios zullen ontvangen voor dit aangeschafte vliegticket.
Wanneer je het vliegticket in een andere valuta dan Britse Ponden betaald, dan wordt het bedrag eerst omgerekend naar Britse Ponden.
Welke aankopen tellen mee in de bepaling van de ticketprijs?
Het is niet alleen de kale prijs van het vliegticket die wordt meegenomen in de berekening. Alle extra kosten die je maakt rondom je boeking worden ook meegenomen in de berekening, denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende kosten:
- extra betalen voor stoelkeuze;
- betalen voor extra bagage;
- betalen voor een stoel upgrade.
Voor welke vliegtickets geldt Revenue Based Earning?
Het Revenue Based Earning model geldt alleen voor vluchten die worden uitgevoerd door British Airways. Heb je een vliegticket gekocht van een andere OneWorld luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld Cathay Pacific, dan geldt daarvoor dat je nog steeds Avios verdiend op basis van de boekingsklasse en de afstand.
Dit is vergelijkbaar met andere revenue based programma’s. Ondanks dat luchtvaartmaatschappijen veel met elkaar samenwerken binnen allianties worden zaken als betaalde ticketprijs niet onderling uitgewisseld. Het is dus (nu nog) praktisch onuitvoerbaar om revenue based Avios earning ook te introduceren voor partner vliegtickets.
Conclusie
Het doet mij persoonlijk pijn om te zien dat wéér een programma overstapt naar een revenue based verdienmodel. Uit deze transitie komen winnaars en verliezers. Met name reizigers die gewend zijn om vrij last minute vliegtickets tegen een hoge prijs aan te schaffen zullen er dankzij deze wijziging op vooruitgang.
Persoonlijk verdiende ik mijn Avios door op vrij goedkope vluchten zo ver mogelijk te vliegen. Voor het verdienen van Avios zal ik daarom mijn focus meer gaan leggen op OneWorld partner luchtvaartmaatschappijen omdat daar nog steeds Avios worden verdiend op basis van gevlogen afstand.