Business Class Vliegen De Moeite Waard? Oordeel zelf!

Heb jij dat ook wel eens? Dan ga je aan boord van het vliegtuig en dan moet je eerst door de business class cabine om bij je stoel te komen. Is het leven in business class tijdens de vlucht nou echt zoveel anders dan in economy class?

In deze post neem ik je mee langs het fenomeen “business class vliegen”, wat al ver voor het daadwerkelijk opstijgen van het vliegtuig begint! In dit artikel focus ik niet op de business class van een bepaalde luchtvaart maatschappij, maar gooi ik alles wat je zo’n beetje tegen kunt komen op een grote hoop.

Owja, vergeet ook niet om deze tips om goedkoper in business class te vliegen te lezen.

Business class vliegen begint al op de luchthaven

Eigenlijk begint het business class avontuur al thuis, waar je bepaalt welke bagage je mee neemt op reis. Waar je in Economy Class vaak een bescheiden 23 kg aan in te checken bagage mee aan boord mag nemen is dat in business class vaak het dubbele.

Ow, dit betekent dus ook dat je op jouw (vakantie)bestemming minder hoeft op te letten op het aantal souvenirs dat de koffer in moeten.

Kom je vervolgens bepakt en bezakt aan op de luchthaven, dan wil je vaak zo snel mogelijk inchecken om van je bagage af te zijn. Bijna iedere luchtvaartmaatschappij heeft bij de check-in desks één of meerdere balies gereserveerd voor reizigers in business class.

Heb je eenmaal je bagage op de band gezet bij de balie dan valt het je misschien wel op dat er een extra sticker op je koffer wordt geplakt: “Priority”. Deze sticker zorgt er voor dat je bagage op de bestemming als één van de eerste bagagestukken op de bagageband beland.

Persoonlijk vind ik deze bagage priority heel erg fijn, met name op luchthavens waar het dringen is om een taxi naar de stad te krijgen. Doordat jouw bagage als een van de eerste op de band ligt, versla je de menigte in de jacht op een taxi.

business class vliegen 2

De business class reiziger gaat sneller door de controles

Eenmaal ingecheckt voor je vlucht is de volgende flessenhals in het luchthavenproces vaak de handbagage controle. Voor business class passagiers is er vaak een speciale sectie waar zij met priority door de controle heen kunnen. Soms is het een aparte rij in dezelfde hal, soms kan het een hele aparte faciliteit voor premium passagiers zijn.

De volgende halte is vaak de immigratie, ofwel paspoortcontrole. Op veel luchthavens (Schiphol helaas niet) kunnen passagiers die in business class reizen gebruik maken van een aparte balie. Mochten rijen bij de immigratie nu echt een frustratiepunt voor je zijn, lees dan ons artikel over Schiphol Privium Plus eens!

Ontspannen in de lounge voor je business class vlucht

De meeste economy class passagiers vermaken zich tot hun vlucht zittend bij de gate, shoppend bij een van de tax-free winkels of bij een (duur) luchthaven bar/restaurant. Als business class passagier heb je voorafgaand aan je vlucht toegang tot de luchthaven lounge.

Een luchthaven lounge is een exclusieve ruimte op de luchthaven. In deze ruimte kun je rustig zitten en genieten van een (alcoholisch) drankje of een hapje. Luchthavenlounges heb je in alle soorten en maten en de kwaliteit is meestal het beste op de thuisluchthaven van een luchtvaartmaatschappij (Schiphol dus voor KLM).

De lounge biedt je daarnaast ook de mogelijkheid om je apparatuur op te laden. Steeds meer lounges bieden de reiziger ook de mogelijkheid om een douche te nemen. Dit is met name lekker wanneer je de lounge bezoekt tussen twee (business class) vluchten in.

business class vliegen 3
Champagne in de British Airways lounge op Londen Heathrow

Vliegen in business class

Op een gegeven moment is de tijd in de luchthaven lounge voorbij en is het tijd om je richting de vertrekkende gate te gaan. Bij het aan boord gaan heb je als business class passagier vaak de keuze om te boarden op het moment dat je wilt. Je kunt dus als een van de eersten aan boord of bijvoorbeeld wat langer in de lounge blijven hangen en als laatste je plek in nemen.

Op intercontinentale vluchten krijg je bij sommige luchtvaartmaatschappijen een zogeheten “pre-departure drink”. Een welkomstdrankje, waarbij de keuze vaak bestaat uit sinaasappelsap, water of een glaasje champagne.

business class vliegen 2

Wat voor stoel heb je in Intercontinentale business class?

Één van de belangrijkste redenen voor reizigers om voor business class te kiezen is de ruimte die de stoel je biedt. Daarnaast is ook het comfort dat de stoel je biedt een belangrijk ingrediënt die mede bepaalt hoe uitgerust je uiteindelijk op je bestemming aan komt.

Bij een groot deel van de luchtvaartmaatschappijen zijn de business class cabines tegenwoordig in 1-2-1 opstelling. Dat wil dus zeggen aan beide kanten een stoel bij het raam en in het midden twee stoelen naast elkaar voor stellen die naast elkaar willen zitten. Iedere stoel heeft dus direct toegang tot het gangpad, wat je veel vrijheid geeft tijdens de vlucht.

Wanneer je een vlucht boekt, staat daar vaak aangegeven in welke opstelling de stoelen zijn geplaatst. KLM heeft bijvoorbeeld nog een aantal cabines waar de stoelen in 2-2-2 geplaatst staan.

Een bed of een glijbaan

Lange tijd was het de norm dat in business class de rugleuning van de stoelen bijna plat konden. Wanneer je dan probeerde te slapen kon je het gevoel hebben dat je op een glijbaan lag. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat stoelen in business class helemaal plat kunnen. Let er bij je boeking dus op dat geen “angled lie flat” maar “lie flat” staat!

business class vliegen 6
Afbeelding: Wikipedia

Wat voor stoel heb je in Europese business class?

De stoelen op een Europese business class vlucht van bijvoorbeeld Amsterdam naar Parijs zijn een heel stuk minder aantrekkelijk. Vaak heb exact dezelfde stoel als een passagier in economy class, het enige verschil is dan dat de middelste stoel in een rij van drie, vrij blijft tijdens de vlucht. Dit geeft je iets meer ruimte dan in economy class.

Persoonlijk vind ik Europese business class niet echt de moeite (en het geld) waard. In de praktijk vlieg ik dit alleen als de vlucht onderdeel uitmaakt van een intercontinentale business class trip.

Eten en drinken in de business class cabine

Afhankelijk van de maatschappij waar ik mee vlieg is de maaltijdservice een van de hoogtepunten op een business class vlucht waar ik steevast naar uit kijk. Bij veel luchtvaart maatschappijen komt de steward(ess) bij je langs terwijl het vliegtuig nog op de grond staat. Ze inventariseert dan welke keuze(s) je wenst te maken van het menu, welke maaltijd wil je en wat wil je daar bij drinken.

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen introduceren een “dine-on-demand” principe. Je kunt er dan voor kiezen om op ieder moment tijdens de vlucht de maaltijdservice te genieten. Dit principe vind je vooral bij de airlines uit het Midden Oosten (Emirates, Etihad en Qatar Airways). Bij KLM is het nog gebruikelijk dat de hele business class cabine gelijktijdig de maaltijd krijgt.

De items op het menu in business class worden vaak samengesteld door een sterren chef uit het land van herkomst van de luchtvaartmaatschappij. In tegenstelling tot economy class krijg je bij de meerderheid van maatschappijen de maaltijd op echt servies en met echt bestek.

Op het gebied van drank heb je veel keuze uit fris- en alcoholische dranken. Sommige maatschappijen hebben een signature drankje, die de flight attendant graag voor je bereid.

Aan al het goede komt een eind, ook aan business class

Op een gegeven moment is de landing ingezet en wordt het tijd om je voor te bereiden op de aankomst. Als business class passagier mag je als eerste van boord. Dat is lekker op intercontinentale vluchten, je hebt dan een mooie voorsprong op weg richting de immigratie.

Het scheelt enorm of je als eerste van boord bent of dat er 200 passagiers van jouw vlucht voor je staan bij de immigratie! Sommige luchthavens hebben ook bij aankomst priority balies voor business class passagiers.

Eenmaal door de immigratie denk je terug aan de priority sticker die bij vertrek aan je koffer werd gehangen. In de verte zie je jouw koffer al ronddraaien op de bagageband.

Business class voor de frequent flyer

Ook voor de reiziger die frequent flyer status najaagt heeft het vliegen in business class voordelen. Allereerst ontvang je op een business class vlucht vaak meer award miles. Dat betekent dat een “gratis” award vlucht sneller binnen bereik is.

Daarnaast tellen vluchten in business class zwaarder mee richting het behalen van elite status. Je hebt dus minder vluchten nodig om jezelf Silver, Gold of Platinum elite te mogen noemen!

Conclusie

Ik hoop je een mooi inkijkje te hebben gegeven in de ervaring van een business class vlucht. Aan het eind van de post stond ik kort even stil bij elite status. Wanneer je een bepaalde elite status hebt bij een luchtvaart maatschappij, kun je vaak ook genieten van een aantal van de genoemde voordelen (ook als je in economy class vliegt).

Voor een vlucht op intercontinentale business class kun je me altijd wakker maken! Heb jij wel eens business class gevlogen? Wat waren jouw ervaringen?”

S. von Kriegenbergh
S. von Kriegenbergh

Al vanaf kleins af aan ben ik verslingerd aan alles wat met luchtvaart te maken heeft. Als kleine jongen was ik vaak in de weekenden langs de startbanen van Schiphol te vinden, kijkend naar alle vertrekkende vliegtuigen naar zonnige bestemmingen. Sinds een aantal jaar ben ik in de gelukkige situatie dat ik zeer regelmatig het vliegtuig pak naar mooie bestemmingen, het liefst in business of first class, en het liefst zo goedkoop mogelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.