Hoe werkt overstappen
op een ander vliegtuig of vliegveld

Hoe werkt overstappen op een ander vliegtuig? Veel Nederlandse reizigers geven de voorkeur aan een directe vlucht naar hun eindbestemming. Dankzij de positie die Schiphol inneemt in het internationale vliegverkeer hebben we als Nederlanders de luxe dat veel bestemmingen rechtstreeks worden bediend. 

Toch kunnen er diverse redenen zijn om toch een vlucht te boeken waarbij je ergens in de wereld een overstap moet maken naar een ander vliegtuig. Hoe werkt dat precies? En hoe zit het bijvoorbeeld als je de aansluitende vlucht mist? 

Waarom zou je geen rechtstreekse vlucht boeken naar je bestemming? Hier kunnen verschillende redenen voor zijn die deels bij jezelf liggen en deels veroorzaakt worden doordat het niet anders kan. De belangrijkste redenen om voor een vlucht met een overstap te kiezen zijn de volgende:

Vlucht met overstap is goedkoper dan rechtstreekse vlucht

Luchtvaartmaatschappijen weten veel reizigers liever een rechtstreekse vlucht boeken dan eentje met een overstap waarbij ze langer onderweg zijn naar hun bestemming. 

Laten we als voorbeeld een vlucht van Amsterdam naar Bangkok nemen. KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die een rechtstreekse vlucht aanbiedt tussen deze twee steden. Dit geeft ze een voordeel ten opzichte van concurrerende luchtvaartmaatschappijen die een vlucht tussen deze twee steden alleen met een overstap (en dus een langere reistijd) kunnen aanbieden. 

Zij proberen de reiziger te overtuigen toch voor hun te kiezen door een lagere prijs aan te bieden dan de snellere rechtstreekse vlucht. In het onderstaande voorbeeld scheelt het bijna 300 euro voor een bijna drie uur langere reis.

Hoe werkt overstappen op een ander vliegtuig vliegveld
Hoe werkt overstappen op een ander vliegtuig vliegveld

Vlucht met overstap omdat er geen rechtstreekse vluchten zijn

Een tweede goede reden om een vlucht met overstap te kiezen is omdat er simpelweg geen rechtstreekse vluchten worden aangeboden. Wanneer je bijvoorbeeld vanaf Schiphol niet naar Bangkok maar naar Phuket wilt vliegen krijg je te maken met een situatie dat daar geen rechtstreekse vluchten naartoe gaan. 

Je zou alsnog de rechtstreekse vlucht met KLM naar Bangkok kunnen kiezen en ter plekke wel zien hoe je in Phuket komt, maar veel mensen kiezen in dit geval voor een overstap op hetzelfde ticket. Je zou bijvoorbeeld op 1 ticket met KLM naar Bangkok kunnen vliegen om daar over te stappen op KLM partner luchtvaartmaatschappij Bangkok Airways.

Vlucht met overstap om meer bestemmingen te verkennen

De laatste reden die we tenslotte willen benoemen is het bewust kiezen van een stad om over te stappen. Laten we dezelfde vlucht van Amsterdam naar Bangkok nemen. Stel dat Dubai erg hoog op je lijstje met te bezoeken bestemmingen staat, waarom zou je dan niet bewust voor een vlucht met overstap in Dubai kiezen.

Het verschil tussen een overstap en een stop over

In de luchtvaartwereld wordt er onderscheid gemaakt tussen een overstap en een stop over. Het verschil tussen deze twee begrippen is de hoeveelheid tijd die je doorbrengt op de lokatie van de overstap. Duurt de overstap tijd korter dan 24 uur dan spreken we van een overstap. Blijf je langer dan 24 uur op een overstaplocatie dan heet het een stop over. 

Een stop over waar je dus langer dan 24 uur op een tussenbestemming blijft zorgt er vaak voor dat het vliegticket iets duurder wordt wanneer je korter dan 24 uur op de tussenbestemming blijft. In beide gevallen is het vaak mogelijk om de luchthaven te verlaten en de stad bij de luchthaven te verkennen. 

Hou er wel rekening mee dat het land voor Nederlanders zonder visum te bezoeken is, je passeert immers de immigratie. Heb je slechts een overstap van een paar uur bedenk dan wel bij jezelf of je voldoende tijd hebt om heen en weer naar de betreffende stad te komen (+ op de heen en terugweg de formaliteiten als immigratie en veiligheidscontrole). Zelf verlaat ik de luchthaven alleen als ik minimaal een overstap heb van 8-10 uur.

Losse vliegtickets of alles op een vliegticket

Wanneer je een vliegticket boekt waar een overstap in is opgenomen is het erg belangrijk om op te letten of alle vluchten op een ticket worden uitgegeven. In de meeste gevallen wanneer je een ticket zoekt zal dit inderdaad het geval zijn, echter soms worden er in de zoekresultaten vluchten getoond die niet op 1 vliegticket geboekt worden. Dit staat vrijwel altijd duidelijk aangegeven bij het zoekresultaat.

In het onderstaande voorbeeld zien we twee keer een vlucht van Amsterdam naar Sydney. In het onderste zoekresultaat vlieg je met Singapore Airlines van Amsterdam via Singapore naar Sydney. Dit zoekresultaat wordt op 1 vliegticket geboekt. 

De bovenste optie echter bestaat uit twee losse vliegtickets. Je dient eerst een vliegticket te boeken met Finnair voor de vluchten van Amsterdam via Helsinki naar Singapore. Daarnaast koop je los tickets met Scoot voor het resterende deel van je reis.

Hoe werkt overstappen op een vliegveld

Ik raad je aan om eigenlijk altijd te proberen om vluchten op 1 vliegticket te boeken tenzij je goed weet waar je mee bezig bent. Er kleven nadelen aan het boeken van losse vliegtickets, zo zal je in het bovenstaande voorbeeld in Singapore door de immigratie moeten, je baggage moeten ophalen en vervolgens opnieuw moeten inchecken bij Scoot. 

Wanneer je vlucht met Finnair vertraagd is en je hierdoor de vlucht met Scoot mist heb je weinig rechten en zul je zeer waarschijnlijk een nieuw ticket naar van Singapore naar Sydney moeten kopen.

Overstappen en bagage

Laten we aan de hand van het bovenstaande voorbeeld vliegticket eens kijken hoe de bagage werkt bij een overstap. Wanneer je op Schiphol aankomt om in te checken voor de vlucht naar Sydney krijgt je koffer een bagage label met daarop de bestemming Sydney. Op dit bagage label staat alle informatie die nodig is om je koffer zowel op Schiphol als in Singapore in het juiste vliegtuig te krijgen.

Wanneer je aankomt in Singapore hoef je dus niet aan je koffer te denken en kun je direct door naar de gate voor je volgende vlucht. Je koffer wordt ondertussen door de bagage medewerkers op Schiphol op basis van het bagage label naar het volgende vliegtuig gebracht.

Bij het overstappen met bagage hoef je dus in principe niet door de immigratie om je koffer opnieuw in te checken.

Overstappen en bagage Verenigde Staten van Amerika

Het is wel even opletten wanneer je een transfer hebt op een luchthaven in de Verenigde Staten. Op de luchthaven waar je de VS binnenkomt ben je verplicht om je koffer van de bagage band op te halen. Na aankomst ga je door de immigratie heen waarna je de koffer van de bagage band pakt. Vervolgens ga je langs het checkpunt waar de Amerikaanse douane je koffer kan controleren.

Wanneer je door alle controles heen bent hoef je niet naar de incheck balie om je bagage opnieuw in te checken. Bij de meeste luchthavens bevindt zich een bagage band vlak na de controlepunten. Hier kun je de koffer gewoon weer opzetten zodat deze zijn weg kan vervolgen naar de eindbestemming. 

Het ophalen van de bagage is alleen noodzakelijk op de luchthaven waar je de Verenigde Staten binnenkomt. Vlieg je bijvoorbeeld van Amsterdam via New York en Los Angeles naar Las Vegas? Dan haal je in New York je bagage van de band, gaat door de controles en plaats de bagage weer op de bagageband. In Los Angeles hoef je de bagage niet meer op te halen, deze zal direct door worden gestuurd naar Las Vegas. 

Hoe kan ik controleren of mijn bagage wordt doorgestuurd naar de eindbestemming?
Over het algemeen word je bagage altijd doorgestuurd naar de eindbestemming van je vliegticket, tenzij expliciet anders verteld bij de check-in. Heb je toch twijfels? Controleer dan de bagage sticker die bij check-in op je boarding pass is geplakt. Deze vermeld altijd de luchthaven waar de koffer heen wordt gestuurd!
Hoe werkt overstappen op een vliegveld

Moet ik opnieuw inchecken bij een overstap?

Vrijwel altijd krijg je bij het inchecken voor je eerste vlucht meteen de boarding passen van alle volgende vluchten. Als je in het bezit bent van een boarding pass betekent het dat je op de overstap luchthaven niet opnieuw langs de incheck balie hoeft te gaan. Je kunt dus na het uitstappen van je eerste vlucht direct door naar de vertrek gate van je volgende vlucht. 

Concreet betekent dat dus dat je het vliegtuig uitstapt, de wegwijzer bordjes “Connecting Flights” of “Transfer” volgt. Je gaat opnieuw door de veiligheidscontrole en vervolgt je weg naar de vertrekgate. Uiteraard kun je de tijd doden door een beetje te shoppen.

TIJDENS OVERSTAP EU BINNEN KOMEN OF VERLATEN

Wanneer je op de overstap luchthaven overstapt op een vlucht waarmee je EU binnen komt over verlaat, dan moet je op die luchthaven door de immigratie heen. Vlieg je bijvoorbeeld van Amsterdam via Zurich naar Bangkok met SwissAir? Dan ga je op Amsterdam niet door de paspoortcontrole omdat je vlucht een Schengen vlucht is. 

Doordat de vlucht van Zurich naar Bangkok van Schengen gebied naar een ander land gaat, passeer je dus op Zurich de paspoort controle. Op de terugvlucht kom je in Zurich de EU binnen en zal je dus in Zurich door de paspoortcontrole gaan. Op Schiphol kom je aan in het Schengen gedeelte van de luchthaven.

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: HOEVEEL TIJD

Wanneer je zoekt op vluchten naar je bestemming zal het je vast wel zijn opgevallen. De ene vluchtoptie geeft je een overstap van slechts een uur, een volgende geeft je 4 uur en weer een andere geeft je 18 uur. Maar wat is nu wijsheid als het aankomt op het kiezen van de tijd die tussen je twee vluchten zit? 

Er van uitgaande dat al je vluchten op 1 ticket zijn geboekt (bijvoorbeeld je vliegt met Etihad van Amsterdam naar Jakarta via Abu Dhabi) zijn in principe alle overstap tijden die door de zoekmachine worden weergegeven theoretisch haalbaar.

Theoretisch haalbaar betekent in dit geval dat ze voldoen aan de minimale overstaptijd die voor de luchthaven is bepaald. Voor vrijwel elke luchthaven is deze MCT (Minimal Connection Time) vastgesteld. 

Mocht je onverhoopt je volgende vlucht toch niet halen dan is de luchtvaartmaatschappij (in ons voorbeeld Etihad) verantwoordelijk om je op de eerstvolgende vlucht mogelijkheid te zetten naar je eindbestemming. 

Daar hoef je niet extra voor te betalen, het is onderdeel van overeenkomst die je met Etihad bent aangegaan op het moment dat je het vliegticket kocht: daarin koop je het recht om door de luchtvaartmaatschappij van A naar B gebracht te worden.

OVERSTAP GEMIST EN DAARDOOR VEEL LATER OP JE EINDBESTEMMING

Afhankelijk van de reden waardoor je de aansluitende vlucht hebt gemist heb je mogelijk recht op een vergoeding die onder EU bepaling EU261 is vastgelegd. In deze post lees je meer over dat artikel.

OVERSTAP GEMIST MET LOSSE TICKETS?

Heb je losse tickets geboekt? Je hebt bijvoorbeeld een enkele reis met KLM naar Zurich geboekt. Vanaf Zurich reis je op een apart vliegticket van Swissair door naar je eindbestemming. In dit geval ben je niet beschermd wanneer je de Swissair vlucht mist wanneer bijvoorbeeld de KLM vlucht dusdanig vertraagd is dat voerstappen onmogelijk is.

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: WAT NOG MEER?

We hopen dat je nu wat meer vertrouwen hebt in je overstap. Hieronder plaatsen we nog een aantal antwoorden op vragen die je zou kunnen hebben met betrekking tot overstappen.

OVERSTAPPEN NAAR VLIEGTUIG ANDERE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ

In de regel maakt het niet uit of je een overstap hebt van bijvoorbeeld KLM naar KLM of van KLM naar Malaysia Airlines. Luchtvaartmaatschappijen hebben onderlinge afspraken over het door labelen van bagage naar de eindbestemming van de reiziger. 

Het belangrijkste rondom het boeken van een ticket met een overstap is dat de vluchten op 1 ticket worden geboekt.

Is overstappen met British Airways op London Heathrow echt zo moeilijk?

Overstappen werkt in principe overal ter wereld hetzelfde. Op London Heathrow is dat niet anders. De enige complicerende factor van London Heathrow is dat er meerdere terminals zijn. Wanneer je bijvoorbeeld aankomt vanuit Amerika dan stap je uit in Terminal 3. 

Om je vlucht naar Amsterdam te nemen moet je naar Terminal 5 toe. Dit doe je heel eenvoudig met shuttle bussen die airside rijden (je hoeft dus niet eerst door de immigratie etc..).

–> Meer over overstappen op London Heathrow lees je in deze post

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: mijn oordeel

De schrikbeelden van vroeger van het verdwaald raken op een vreemde luchthaven zijn tegenwoordig echt geen werkelijkheid meer. Veel luchthavens doen er alles aan om de reiziger zo snel mogelijk van zijn aankomende gate te begeleiden naar de vertrekkende gate. Bewegwijzering is in de loop der jaren vele malen beter geworden en zelfs op de meeste kleinere luchthavens in het Engels aangegeven. 

Mijn conclusie: Overstappen op een ander vliegtuig is echt niet zo moeilijk!