Hoe werkt overstappen op een ander vliegtuig

onze nationale luchthaven Schiphol is gezegend met een groot aantal bestemmingen die te bereiken zijn met een rechtstreekse vlucht. Toch zijn er ook voor mensen die vanaf Amsterdam Airport vertrekken redenen te bedenken waarom ze toch een vlucht (moeten) kiezen waarbij er een overstap moet worden gemaakt op een andere luchthaven. 

De meest voor de hand liggende reden is dat er geen rechtstreekse vlucht naar de bestemming is, vaak vlieg je dan naar een grotere luchthaven in de regio van je eindbestemming en pak je vanaf daar een kleiner vliegtuig naar de eindbestemming. Een andere reden is meer financieel van aard, rechtstreekse vluchten zijn in de regel (flink) duurder dan vluchten met een overstap.

Maar goed, welke reden je ook hebt voor een overstap: hoe werkt dat overstappen nu precies, waar moet je rekening mee houden en waar heb je recht op wanneer je de overstap onverhoopt toch niet haalt.

Laten we allereerst even stil staan bij het verschil tussen een overstap en een stopover. In beide gevallen reis je via een luchthaven die niet je eindbestemming is. Wanneer de tijd tussen je vluchten < 24 uur is dan spreken we van een overstap. Zit er meer dan een dag tussen je vluchten dan hebben we het over een stopover. Deze laatste kun je vaak vrijwillig in je ticket inbouwen om bijvoorbeeld de bestemming van je overstap wat beter te leren kennen. In deze post focussen we op een overstap, dus < 24 uur.

Losse tickets of 1 boeking

Wanneer je een vliegticket boekt met een overstap zullen in bijna alle gevallen de vluchten op 1 vliegticket worden opgenomen. Dat wil zeggen dat een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor alle vluchten op het vliegticket. Doordat de techniek van online vliegticket zoekmachines steeds verder verbetert worden er zo nu en dan ook vlucht opties aangeboden die bestaan uit meerdere losse vliegtickets.

In het onderstaande voorbeeld is de bovenste optie er een die bestaat uit meerdere vliegtickets. De onderste optie van Singapore Airlines is slechts 1 vliegticket waar Singapore Airlines verantwoordelijk voor is. Vrijwel altijd wordt er aangegeven wanneer het om losse tickets gaat en in de meeste gevallen moet je meerdere boekingen maken om het totale ticket te kunnen boeken.

Het feit of je slechts 1 vliegticket hebt of een vliegreis welke bestaat uit meerdere tickets is van belang wanneer we het straks o.a. over rechten bij missen van een overstap gaan hebben.

Hoe werkt overstappen op een vliegveld

Overstappen op ander vliegtuig: baggage

Hoe zit het bij een overstap met de bagage die je hebt ingecheckt in het bagageruim van het vliegtuig? Moet je die op de luchthaven waar je overstapt opnieuw inchecken? Het antwoord op deze vraag is in de meeste gevallen: Nee. 

Ruimbagage bij overstap in Amerika

Vlieg je via de Verenigde Staten naar je eindbestemming? Dan moet je wel even opletten. Op de luchthaven waar je de Verenigde Staten binnenkomt moet iedereen zijn ruimbagage ophalen bij de bagageband en deze meenemen door douane. Na dit douane punt is er een afgifte punt waar je bagage weer op de band kan leggen zodat deze mee gaat op je volgende vlucht. Je hoeft dus niet opnieuw naar de incheckbalie.

Vlieg je dus bijvoorbeeld van Amsterdam naar Los Angeles via New York en Las Vegas? Dan zul je op New York je bagage van de band moeten halen en opnieuw moeten aanbieden. Bij de tweede overstap, in Las Vegas in dit geval, wordt de bagage wel automatisch naar het volgende vliegtuig gebracht.

Hoe kan ik controleren of mijn ruimbagage door gaat naar de eindbestemming?

Het simpelste antwoord op deze vraag is door het na te vragen bij de check in balie. Daarnaast krijg je wanneer je bagage incheckt altijd een bagagesticker (meestal wordt hij op de boarding pass geplakt) waar de eindbestemming van de bagage op wordt genoemd.
Hoe werkt overstappen op een vliegveld

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: Opnieuw inchecken

Moet ik opnieuw inchecken wanneer ik een overstap heb? In de meeste gevalle is dit niet het geval. Wanneer je incheckt voor je eerste vlucht zal je op dat moment de boarding pass ontvangen voor je volgende vlucht(en). Dit betekent dus dat je op de overstap luchthaven niet nogmaals langs de incheckbalie hoeft te gaan en dus, zoals ze het noemen, “Airside” kunt blijven. Concreet betekent dat dus dat je het vliegtuig uitstapt, de wegwijzer bordjes “Connecting Flights” of “Transfer” volgt, opnieuw door de veiligheidscontrole moet en je vervolgens kunt begeven richting de gate waar je volgende vlucht vertrekt. 

Tijdens overstap EU binnen komen of verlaten

Wanneer je op de overstap luchthaven overstapt op een vlucht waarmee je EU binnen komt over verlaat, dan moet je op die luchthaven door de immigratie heen. Vlieg je bijvoorbeeld van Amsterdam via Zurich naar Bangkok met SwissAir? Dan ga je op Amsterdam niet door de paspoortcontrole omdat je vlucht een Schengen vlucht is. Doordat de vlucht van Zurich naar Bangkok van Schengen gebied naar een ander land gaat, passeer je dus op Zurich de paspoort controle. Op de terugvlucht kom je in Zurich de EU binnen en zal je dus in Zurich door de paspoortcontrole gaan. Op Schiphol kom je aan in het Schengen gedeelte van de luchthaven.

 

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: hoeveel tijd

Wanneer je zoekt op vluchten naar je bestemming zal het je vast wel zijn opgevallen. De ene vluchtoptie geeft je een overstap van slechts een uur, een volgende geeft je 4 uur en weer een andere geeft je 18 uur. Maar wat is nu wijsheid als het aankomt op het kiezen van de tijd die tussen je twee vluchten zit? Er van uitgaande dat al je vluchten op 1 ticket zijn geboekt (bijvoorbeeld je vliegt met Etihad van Amsterdam naar Jakarta via Abu Dhabi) zijn in principe alle overstap tijden die door de zoekmachine worden weergegeven theoretisch haalbaar. 

Theoretisch haalbaar betekent in dit geval dat ze voldoen aan de minimale overstaptijd die voor de luchthaven is bepaald. Voor vrijwel elke luchthaven is deze MCT (Minimal Connection Time) vastgesteld. Mocht je onverhoopt je volgende vlucht toch niet halen dan is de luchtvaartmaatschappij (in ons voorbeeld Etihad) verantwoordelijk om je op de eerstvolgende vlucht mogelijkheid te zetten naar je eindbestemming. Daar hoef je niet extra voor te betalen, het is onderdeel van overeenkomst die je met Etihad bent aangegaan op het moment dat je het vliegticket kocht: daarin koop je het recht om door de luchtvaartmaatschappij van A naar B gebracht te worden.

Overstap gemist en daardoor veel later op je eindbestemming

Afhankelijk van de reden waardoor je de aansluitende vlucht hebt gemist heb je mogelijk recht op een vergoeding die onder EU bepaling EU261 is vastgelegd. In deze post lees je meer over dat artikel.
 

Overstap gemist met losse tickets?

Heb je losse tickets geboekt? Je hebt bijvoorbeeld een enkele reis met KLM naar Zurich geboekt. Vanaf Zurich reis je op een apart vliegticket van Swissair door naar je eindbestemming. In dit geval ben je niet beschermd wanneer je de Swissair vlucht mist wanneer bijvoorbeeld de KLM vlucht dusdanig vertraagd is dat voerstappen onmogelijk is.

OVERSTAPPEN OP ANDER VLIEGTUIG: wat nog meer?

We hopen dat je nu wat meer vertrouwen hebt in je overstap. Hieronder plaatsen we nog een aantal antwoorden op vragen die je zou kunnen hebben met betrekking tot overstappen.

Overstappen naar vliegtuig andere maatschappij

In de regel maakt het niet uit of je een overstap hebt van bijvoorbeeld KLM naar KLM of van KLM naar Malaysia Airlines. Luchtvaartmaatschappijen hebben onderlinge afspraken over het door labelen van bagage naar de eindbestemming van de reiziger. Het belangrijkste rondom het boeken van een ticket met een overstap is dat de vluchten op 1 ticket worden geboekt.