Mijn vlucht is vertraagd, waar heb ik recht op?

Mijn vlucht is vertraagd, waar heb ik recht op
Mijn vlucht is vertraagd, waar heb ik recht op

Vertraging is iets waar wij als Nederlanders enigzins aan gewend zijn geraakt. Zowel op de weg als op het spoor zijn verstoringen aan de orde van de dag. Toch voelt het hebben van een vertraging met het vliegtuig vaak net even iets vervelender aan. Het is op dat soort momenten goed om te beseffen dat je als passagier wel degelijk rechten hebt. Maar wat is je vergoeding bij vertraging van je vlucht…. 

Wat is EU 261/2004

Voor het jaar 2005 was er weinig regelgeving op het gebied van vertragingen in de luchtvaart. De reiziger was overgeleverd aan de goedheid van de luchtvaartmaatschappij. Vanaf 2005 is daar in positieve zin verandering in gekomen doordat verordening EU 261/2004 van kracht werd. 

Hierin staat onder andere genoemd dat je recht hebt op een vergoeding in geld voor de opgelopen vertraging. Dit is alleen van toepassing als de vetraging niet werd veroorzaakt door “overmacht”, dit laatste woord staat tussen aanhalingstekens omdat dit woord vooral door luchtvaartmaatschappijen vaak in de strijd wordt gegooid om onder vergoeding uit te komen.

Middels onderstaand stroomschema kun je uitvinden waar je recht op hebt.

Mijn vlucht is vertraagd, waar heb ik recht op

EU 261/2004 - Vergoeding bij vertraging vlucht

Het is natuurlijk heel mooi voor de passagier dat er nu een verordening ligt waarin de rechten van de luchtreiziger beter beschermd worden. Helaas bestaat er in de werkelijkheid een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met luchtvaartmaatschappijen die zonder gedoe hun verantwoordelijkheid nemen en tot uitbetaling van de claim overgaan. 

Vorig jaar vloog ik met Scandinavian Airlines (SAS) van Amsterdam via Stockholm naar Hong Kong en eenmaal aangekomen in Zweden bleek mijn vlucht een uur vetraagd. Dat werd uiteindelijk 2 uur , 3 uur ,6 uur totdat de vlucht aan het eind van de avond geannuleerd werd. Bij de gate werden pro-actief brochures uitgedeeld met de rechten van passagiers en we werden ondergebracht in een hotel op de luchthaven voor de nacht. Omdat ik zelf maar een weekend naar Hong Kong zou gaan betekende de annulering dat ik effectief te weinig tijd op de grond zou zijn in Hong Kong om er nog wat van te kunnen maken. Ik besloot mijn reis af te breken en terug te keren naar Amsterdam.

Wat kreeg ik uiteindelijk binnen een maand vergoed:

  • Hotelovernachting
  • Kosten eten/drinken op de luchthaven
  • Vlucht van Stockholm terug naar Amsterdam
  • Mijn oorspronkelijke ticketprijs
  • 600 euro vergoeding vanwege annulering
 Dit alles nadat ik een online claim had gediend via de website van SAS. Chapeau!

Helaas nemen niet alle luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid. Vorig jaar had ik een ticket met EasyJet van Amsterdam naar Londen. Uiteindelijke vertraging vanuit Amsterdam was 4 uur. De reden van de vertraging was volgens de gate agents een technisch defect op een eerdere vlucht van het vliegtuig.Volgens EU 261/2004 had ik dus recht op een vergoeding. Het heeft uiteindelijk 5 maanden en 23 mails geduurd voordat EasyJet toegaf.

Een andere ervaring heb ik met Lufthansa gehad. Ik vloog vanuit Italie via Frankfurt naar Amsterdam. De vlucht vanuit Italie was met 2 uur vertraagd waardoor ik mijn aansluitende vlucht naar Amsterdam miste. Uiteindelijk kwam ik 8 uur later dan gepland aan in Amsterdam doordat ik een tijd op de luchthaven van Frankfurt heb moeten wachten op de eerstvolgende vlucht naar Amsterdam. Na het indienen van de claim was Lufthansa van mening dat mijn vertraagde vlucht minder dan twee uur te laat op de bestemming aankwam en ik daardoor geen recht had op compensatie. Onder EU 261/2004 heb je echter ook recht op compensatie als de totale vertraging > 3 uur is door een gemiste aansluitende vlucht. Uiteindelijk heeft dit me ook ontzettend veel doorzettingskracht en energie gekost om uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen. 

EU 261/2004 - Claimpartijen

Mocht je geen zin hebben om zelf achter je compensatie aan te gaan dan kun je de claim ook uitbesteden aan een zogenaamd claimbedrijf. Zij doen dan namens jou een aanvraag bij de luchtvaartmaatschappij en volgen deze aanvraag eventueel op met juridische stappen in het geval van uitblijven van compensatie. Dat is natuurlijk heel mooi maar de keerzijde van de medaille is dat deze partijen vaak wel een (groot) deel van je compensatie willen hebben voor geleverde diensten. 

EUCLAIM.NL is een van de bekendere organisaties in Nederland die het indienen en najagen van een claim bij vertraging voor je kunnen regelen. Onderstaand een overzicht van de vergoeding per claimbedrag die je moet betalen aan EUCLAIM.NL bij een geslaagde claim. 

Conclusie

Weet waar je recht op heb bij vertraging. Het is zonde om geld te laten liggen omdat je niet op de hoogte bent van de regels. Laat je niet afschepen door de luchtvaartmaatschappij. Kom je er zelf niet uit met de luchtvaartmaatschappij dan kun je altijd een claimpartij inschakelen. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*