Mileage runs voor dummies

Er zijn ontzettend veel redenen te bedenken waarom je van A naar B moet vliegen, de een voor zijn plezier en de ander voor meer zakelijke doeleinden. Je zult het misschien niet geloven maar er bestaan ook mensen die puur van A naar B vliegen om vervolgens direct met hetzelfde vliegtuig terug van B naar A te vliegen. 

Je zou bijna kunnen denken dat deze mensen ontzettend veel van vliegen houden, maar in de praktijk zitten veel van deze mensen al meer in het vliegtuig dan ze lief is. Waarom dan toch deze op het oog nutteloze vluchten maken? Dompel je onder in de wereld die mileage running heet.

Wat is mileage running

Mileage running wordt zo veel gedaan in de wereld dat er zelfs een officieuze definitie voor is bedacht, namelijk “het nemen van vluchten met als enige doel het verzamelen van frequent flyer miles of het behouden van elite status”. 

Je loopt de grootste kans om deze zogenaamde Mileage Runners tegen het lijf te lopen wanneer het jaar tegen het einde loopt. Dit is zo omdat bij de meeste frequent flyer programma’s de periode die je hebt om jezelf te verzekeren van elite status voordelen voor het komende jaar afloopt op 31 december. 1 Januari is voor veel frequent flyers de droevigste dag in het jaar omdat alle tellers van verzamelden punten worden gereset naar 0. 

Wat drijft deze mensen dan om alles op alles te zetten om toch nog even wat frequent flyer punten te scoren voor het einde van het kwalificatie jaar? Stel je voor het gemak een zaken reiziger voor die voor zijn werk best veel vliegt. Dit jaar heeft hij zich voor het eerst gekwalificeerd voor de elite status, waarmee hij voor al zijn vluchten gebruik mag maken van de luchthaven lounge. In het lopende jaar is zijn vliegpatroon iets terug gelopen waardoor hij begin december nog 12000 punten te weinig heeft om zichzelf het komende jaar ook van deze luxe te verzekeren.

Hij heeft twee keuzes: accepteren dat volgend jaar een jaar wordt waarin hij weer een simpele reiziger is die voorafgaand aan zijn vluchten bij de gate het boarden afwacht. Of een kleine investering doen in een vlucht die hij eigenlijk niet nodig heeft, maar die hem wel net over de drempel van elite status brengt. Uiteraard mag dit zo min mogelijk tijd in beslag nemen, dus vliegt hij direct weer terug. 

ELITE STATUS VOORDELEN WERKEN VERSLAVEND

Voor iemand die nog nooit elite status heeft mogen ervaren is het bovenstaande voorbeeld misschien niet te begrijpen, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de voordelen die komen kijken bij elite status heel erg snel beginnen te wennen. 

Wanneer ik bijvoorbeeld eens in economy class vlieg met een luchtvaartmaatschappij waar ik geen elite status heb, dan is zo’n lange rij voor de check-in balie op de luchthaven erg frustrerend te noemen wanneer je normaal gesproken in kunt checken bij de Business Class balie.

 

Bestaat zo iets ook voor hotel status?

Nu hoor ik je denken, veel mensen hebben ook elite status bij bepaalde hotel ketens. Zouden er ook mensen zijn die een hotelkamer boeken puur voor het feit om zich te kwalificeren voor hotelvoordelen? Het antwoord is volmondig JA, in tegenstelling tot in de vliegwereld wordt dit geen mileage run genoemd, maar een matras run.

Maar in de hotelwereld is er nog een reden om een kamer te boeken die je eigenlijk niet nodig hebt. Vele hotelketens voeren gedurende het jaar promoties waarbij je bonuspunten kunt verzamelen wanneer je een x aantal nachten bij hun door brengt. 

Een goed voorbeeld van zo’n promotie was de IHG Accelerate promotie die de afgelopen jaren regelmatig werd aangeboden. Dit was een promotie waarbij ieder lid van IHG een gepersonaliseerd aanbod kreeg, afgestemd op hotel gedrag van de klant in de afgelopen maanden. 

In dit gepersonaliseerde aanbod vond de IHG klant dan verschillende taken die hij kon volbrengen, ieder voltooide taak leverde bonus punten op. Wanneer je alle taken had voltooid dan krijg je bovendien nog een extra bonus voor het volmaken van de promotie.

Ik heb zelf wel eens het aanbod gekregen waarbij ik 100.000 IHG punten (goed voor een aantal gratis verblijven) kon verdienen door vier taken te volbrengen. Het mooie van deze taken was dat ik met een hotel overnachting, drie taken in een keer kon afstrepen. Ik heb toen uiteindelijk twee hotel overnachtingen geboekt die ik eigenlijk niet nodig had. Natuurlijk had ik in de hotelkamer kunnen overnachten, ik ga echter de voorkeur aan het inchecken in het hotel, even naar de kamer gaan en het bed overhoop halen, om vervolgens thuis in mijn eigen vertrouwde bedje te slapen.

Is dit rendabel? de business case

Uiteindelijk komt het allemaal neer op het maken van een business case. Wegen de kosten die je moet maken van iets wat je niet nodig hebt op tegen iets wat je op een later moment tegen een grotere waarde kunt inwisselen? Mijn twee overnachtingen kosten me in totaal 95 euro, wat je zou kunnen bestempelen als verloren geld. 

Echter met de 100.000 verdiende IHG punten kon ik vervolgens twee nachten verblijven in een vijf sterren hotel met een prijs per nacht van 250 euro. Onder de streep zie ik dat dan als een investering van 95 euro die me uiteindelijk 405 euro heeft bespaard. 

–> Lees hier meer over het IHG programma

inspiratie: mijn eigen mileage run

Zoals je in deze post kunt lezen draait het bij het British Airways Executive Club programma van British Airways allemaal om Tier Points om je te kwalificeren voor elite status. 

Een aantal jaren geleden toen ik mijn eerste stapjes aan het maken was in de wereld van elite status en frequent flyers was de teleurstelling groot toen ik 1.5 maand voor het verstrijken van mijn kwalificatie periode tot de conclusie kwam dat ik me niet opnieuw ging kwalificeren voor de Gold status in het programma. Met deze Gold status had ik onder ander toegang tot de First Class lounges van de OneWorld luchtvaartmaatschappijen voorafgaand aan iedere vlucht.

Uiteindelijk kwam ik 700 van de 1.500 benodigde punten te kort, op zich rechtvaardigt zich dan de vraag: heb je wel elite status nodig? Echter in dat betreffende jaar had ik door omstandigheden meer met KLM gevlogen dan met British Airways en zodoende niet voldoende punten verzameld. Tijd om te onderzoeken naar wat de mogelijkheden waren!

Voor mileage runners is er eigenlijk maar 1 website op het Internet die zij in de gaten moeten houden, namelijk FlyerTalk. Op het forum van deze website bevindt zich een thread binnen de British Airways groep die zich focust op zogeheten Tier Points runs, zoals mileage running binnen de British Airways community heet. 

Binnen deze thread viel mijn oog op een aanbieding van British Airways waarmee je voor rond de 1.200 euro van Amsterdam via Londen en Los Angeles naar Hawaii kon vliegen. Al snel vond ik uit dat ik nog meer tier points voor mijn geld kon krijgen wanneer ik in plaats van direct van Londen naar Los Angeles te vliegen een tussenstop inbouwde in New York. Uiteindelijk verdiende ik voor die 1.200 euro 920 tier points voor een vlucht van Jersey naar Hawaii aan boord van de Business Class cabines van British Airways en American Airlines.

Het resulteerde in de onderstaande route.

Mileage run voor dummies

Ik vertrok vrijdag ochtend vanaf Schiphol, om na iets meer dan 24 uur vliegen in Honolulu aan te komen. De zaterdag en zondag heb ik doorgebracht aan het wereldberoemde Waikiki Beach (waar ik uiteraard sliep in een hostel om de kosten laag te houden). Zondag avond vertrok ik weer richting Amsterdam om me dinsdag ochtend weer op mijn werk te melden. 

Naast de benodigde Tier Points leverde deze weekend trip me ook voldoende award miles op om een enkele reis in Business Class binnen Europa te boeken met British Airways, voor mij persoonlijk was de vondst van dit ticket dus een win-win-win situatie: verzekerd van elite status + een mooi weekend Hawaii + genoeg punten voor een volgende trip.

Het Aegean voorbeeld van een Mileage Run

Wie het bovenstaande voorbeeld leest kan de indruk hebben dat mileage runs altijd ver en vermoeiend zijn, maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn. In mijn tweede voorbeeld zoeken we het dichter bij huis. Drie jaar geleden probeerde ik mezelf te kwalificeren voor de Gold status van Star Alliance door vluchten te maken en daarmee punten te verdienen in het frequent flyer programma Miles + Bonus van Aegean Airlines. 

Ik had in principe voldoende miles verzameld in mijn eerste kwalificatie jaar om in aanmerking te komen voor de Gold status, echter was ik vergeten dat ik naast verdoende miles verzamelen, ook vier vluchten moest maken met vliegtuigen van Aegean Airlines zelf. 

Aegean is de nationale luchtvaartmaatschappij van Griekenland en gelukkig vliegen ze ook vanaf Athene naar Amsterdam. Met wat spelen op Google Flights leek het goedkoopste ticket een retourvlucht te zijn naar Athene voor rond de 100 euro, wat me vervolgens twee Aegean vluchten zou opleveren. Het was wederom december dat de vluchten zouden moeten plaatsvinden en ik bedacht me dat de Griekse eilanden wellicht goedkoop geprijsd zouden zijn in verband met laagseizoen. 

Niet veel later vond ik een goedkope optie om op zaterdag heen te vliegen naar Kreta via Athene om een dag later dezelfde route in omgekeerde volgorde af te leggen. Et voilà: vier vluchten met Aegean Airlines voor in totaal 120 euro, waarbij ik een hele avond en nacht in Kreta heb kunnen doorbrengen, lekker Grieks gegeten heb en uiteindelijk geen vrije dagen heb hoeven opnemen om me toch te kwalificeren voor Star Alliance Gold status!.
 

Moet jij nu ook op mileage run?

Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden. Of iemand op mileage run zou moeten gaan ligt helemaal aan de persoon zelf. Naast dat ik erg van vliegen houdt bekijk ik het ook wel echt puur zakelijk, hetgeen een mileage run of een matras run oplevert moet opwegen tegen de kosten ( of de bestemming moet zo ontzettend hoog op mijn wish-list staan).

Heb jij nog vragen over het doen van een mileage run dan kun je me altijd een mailtje sturen op dit e-mailadres.