Een codeshare-vlucht is een vlucht die wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij dan het vluchtnummer doet vermoeden.

Stel: je boekt een vlucht naar New York via de KLM-website. Je ziet dan niet alleen de directe KLM-vluchten, maar ook extra opties via partnermaatschappijen. Bijvoorbeeld een vlucht met een overstap in Londen, uitgevoerd door Virgin Atlantic, maar nog steeds aangeboden onder een KLM-vluchtnummer. Zo krijg je meer keuze en flexibiliteit, terwijl je gewoon boekt via je vertrouwde luchtvaartmaatschappij.

Voorbeeld van een codeshare vlucht: KLM vluchtnummer uitgevoerd door Virgin Atlantic
Voorbeeld van een codeshare vlucht: KLM vluchtnummer uitgevoerd door Virgin Atlantic

Zoals je in de afbeelding kunt zien, heb ik het vluchtnummer van de tweede vlucht geel gemarkeerd. Hoewel het begint met de KLM-letters KL, wordt deze vlucht eigenlijk uitgevoerd door Virgin Atlantic. Dat betekent dat zowel het vliegtuig als de crew en service aan boord van Virgin Atlantic zijn.

Zoek je dezelfde vlucht rechtstreeks bij Virgin Atlantic op via bijvoorbeeld Google Flights, dan zie je een ander vluchtnummer: VS 9. Dat is het nummer dat Virgin Atlantic aan deze vlucht heeft toegekend.

Virgin Atlantic vlucht zonder codeshare
Dezelfde Virgin Atlantic vlucht, ditmaal zonder KLM vluchtnummer

Samengevat: de vlucht met vluchtnummer VS 9 en de vlucht met vluchtnummer KL2504 betreffen beide dezelfde vlucht van Londen naar New York.

Wat is een vluchtnummer?

Elke vlucht ter wereld heeft een vluchtnummer, een unieke combinatie van letters en cijfers. De letters geven aan welke luchtvaartmaatschappij de vlucht verkoopt (marketingmaatschappij), terwijl de cijfers verwijzen naar de specifieke route die wordt uitgevoerd.

Neem bijvoorbeeld de dagelijkse KLM-vlucht van Amsterdam naar New York. De letters zijn KL (van KLM) en de vlucht van 13:20 heeft het nummer 641. Samen vormt dat KL 0641.

Wanneer KLM een vlucht van een partnermaatschappij verkoopt, zie je op je ticket vaak een KLM-vluchtnummer, meestal boven de 1000. Op de luchthaven bij de gate zal je echter vaak het originele vluchtnummer van de uitvoerende maatschappij op de monitoren zien. Dat is iets om in gedachten te houden, vooral bij codeshare-vluchten!

Waarom bestaan er codeshare vluchten?

Stel je voor: elke luchtvaartmaatschappij zou oneindig veel stoelen naar iedere bestemming ter wereld willen aanbieden. Klinkt geweldig, maar in de praktijk veel te duur en ingewikkeld.

Daarom werken luchtvaartmaatschappijen samen met andere airlines. Een onderdeel van die samenwerking is dat ze stoelen op elkaars vluchten mogen verkopen. Zo kan KLM bijvoorbeeld bestemmingen aanbieden waar het zelf niet rechtstreeks naartoe vliegt, maar die wel worden bediend door een partner zoals Korean Air.

De grootste luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten bij drie grote allianties: OneWorld, Star Alliance en SkyTeam. KLM zit samen met Air France in SkyTeam, waardoor ze ook stoelen kunnen verkopen op vluchten van andere partners, zoals Delta Airlines.

Dankzij codeshare-vluchten krijgen reizigers zo meer opties en flexibiliteit, zonder dat elke maatschappij zelf elk vliegtuig hoeft te laten vliegen.

Hoe herken je een codeshare vlucht?

Een handige manier om codeshare-vluchten te spotten is door te kijken naar het vluchtnummer. Vluchten die KLM zelf uitvoert hebben meestal een nummer onder de 1000, bijvoorbeeld KL 645 van Amsterdam naar New York.

codeshare vlucht
Voorbeeld van een KLM vlucht met KLM vluchtnummer, geen codeshare dus

KLM biedt op haar website ook vluchten aan van Amsterdam naar Detroit met een overstap in Minneapolis. Zo’n vlucht wordt verkocht onder een KLM-vluchtnummer, maar let op: een hoog nummer zoals KL 7272 is vaak een teken dat KLM de vlucht niet zelf uitvoert.

Wat direct opvalt is het logo van Delta Airlines en de tekst “uitgevoerd door Delta Airlines”. Zo weet je precies wie verantwoordelijk is voor het vliegtuig, de crew en de service aan boord.

codeshare vlucht
Vlucht aangeboden via KLM website maar in een Delta vliegtuig. Code share vluchtnummer van KLM

Voordelen van een codeshare vlucht

Waarom zijn codeshare-vluchten handig voor jou als reiziger? Dankzij deze samenwerkingen kun je vliegtickets naar veel bestemmingen boeken waar een luchtvaartmaatschappij zelf niet rechtstreeks naartoe vliegt. Zonder codeshare zou je vaak twee losse tickets moeten boeken – met alle extra gedoe van dien.

Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw inchecken van je bagage tijdens een overstap bij een andere maatschappij. Of aan de extra zekerheid bij vertraging: staat alles op één ticket, dan ben je beschermd als je eerste vlucht vertraging heeft en je je aansluitende vlucht dreigt te missen. In dat geval zorgt de airline dat je kosteloos op de volgende vlucht wordt gezet.

Kortom: codeshare-vluchten maken reizen flexibeler, makkelijker en minder stressvol.

Nadelen van een codeshare vlucht

Een belangrijk nadeel van codeshare-vluchten geldt vooral voor reizigers die punten sparen in frequent flyer-programma’s. Afhankelijk van het programma kan namelijk verschillen hoeveel punten je verdient:

  • Bij sommige programma’s bepaalt de uitvoerende luchtvaartmaatschappij hoeveel miles je krijgt. Vlieg je bijvoorbeeld van Düsseldorf naar Rhodos met een Lufthansa-vliegtuig, maar wordt de vlucht uitgevoerd door partner Aegean Airlines, dan is Aegean Airlines leidend voor het aantal verdiende award miles.
  • Bij andere programma’s is de marketingmaatschappij – oftewel de luchtvaartmaatschappij die het ticket verkoopt – bepalend. Bijvoorbeeld bij Flying Blue: punten voor KLM- en Air France-vluchten worden berekend op basis van het betaalde bedrag. Vlieg je met een partnermaatschappij, zoals Korean Air, dan zijn boekingsklasse en vluchtafstand bepalend voor je punten.

Praktisch voorbeeld:

Amsterdam – Zuid-Korea met KLM-vliegtuig op KLM-vluchtnummer: punten gebaseerd op ticketprijs.

Zelfde KLM-vliegtuig, maar met Korean Air-vluchtnummer: punten gebaseerd op boekingsklasse en afstand.

Kortom: bij codeshare-vluchten is het slim om even te checken welke maatschappij bepalend is voor je frequent flyer punten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

 

S. von Kriegenbergh
S. von Kriegenbergh

Al vanaf kleins af aan ben ik verslingerd aan alles wat met luchtvaart te maken heeft. Als kleine jongen was ik vaak in de weekenden langs de startbanen van Schiphol te vinden, kijkend naar alle vertrekkende vliegtuigen naar zonnige bestemmingen. Sinds een aantal jaar ben ik in de gelukkige situatie dat ik zeer regelmatig het vliegtuig pak naar mooie bestemmingen, het liefst in business of first class, en het liefst zo goedkoop mogelijk!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.