In de luchtvaartwereld draait het bij de frequent flyer programma’s allemaal om het sparen van miles. Deze miles krijg je na afloop van je vlucht, de hoeveelheid is gebaseerd op de gevlogen afstand of de prijs van het vliegticket. In de hotelwereld zijn er logischerwijs andere metrics waaraan wordt afgeleid hoe loyaal je bent aan IHG.
In plaats van het sparen van miles draait het IHG Rewards om het verdienen van overnachtingen of punten. Op basis van deze twee metrics wordt bepaald hoe loyaal je bent aan IHG. Aan ieder niveau van loyaliteit heeft IHG Rewards een naam gekoppeld en die zijn in oplopende volgorde: Club, Gold, Platinum en Spire Elite. Iedere reiziger die zich voor de eerste keer inschrijft voor het IHG Rewards programma begint op het niveau Club.
Een concreet voorbeeld van de verdiensten op alle drie de metrics voor onderstaand voorbeeld verblijf:
We verblijven een week in Azië en verblijven in IHG hotels. De eerste drie nachten verblijven we in een Holiday Inn in Hanoi. De tweede helft van de week spenderen we drie nachten in een Holiday Inn express in Bangkok. De totale kosten van beide verblijven bedragen 1.000 US Dollar. Wat verdienen we nu in deze week?
- 10.000 IHG Rewards punten; Voor iedere uitgeven US Dollar ontvangen we 10 punten;
- 6 overnachtingen; we slapen zes nachten in een hotel van IHG.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Hilton Honors programma is het bij IHG Rewards niet mogelijk om je jezelf te kwalificeren op basis van hotel verblijven. Dit is met name teleurstellend voor reizigers die vaak maar kort in hotels verblijven.
Nu we weten hoeveel we verdienen met een hotelovernachting is het tijd geworden om te kijken hoeveel je moet verzamelen om te stijgen in de eliteladder van IHG Rewards. We willen immers de voordelen genieten van de hogere niveaus’s.