Al een lange tijd stond een bezoek aan Argentinië op mijn verlanglijstje. Dit land in Zuid-Amerika is altijd een vrij prijzige bestemming om naar toe te reizen. Daar is door de huidige economische situatie waar het land in verkeert, verandering in gekomen.

Zo waren er bij Flying Blue vliegtickets te boeken voor het laagste standaardtarief van 86.000 Flying Blue miles. Dit is wat mij betreft een zeer acceptabel tarief voor een ruim 13 uur durende vlucht in Business Class.

Mede door een aantal mooie acties bij Flying Blue American Express had ik een mooi saldo aan Flying Blue miles opgebouwd. Ik hoefde daarom ook niet lang na te denken om dit vliegticket te boeken.

Het incheckproces

De vluchten met KLM naar Buenos Aires vertrekken rond 21.00 uur, aankomst is plaatselijke tijd 05.30 uur. Dit zijn prima tijden voor zo’n lange vlucht om eerst te genieten van een of meer drankjes (lees: bubbels), de maaltijden en eventueel nog een filmpje voordat je gaat slapen. Eerst moesten we echter nog naar Schiphol.

Daar was het, ondanks alle berichten van annuleringen en drukte, rustig. Bij check-in 12, de balie voor Sky Priority en Business Class waren we snel aan de beurt om bagage af te geven. De nieuwe balie voor Frequent Flyers met Ultimate status was bemand, maar ik heb er tot nu nog nooit iemand zien inchecken. Snel door naar Security, waar we ook zo klaar waren.

Security & Immigratie

Met onze Privium pas, gratis voor 2 personen bij de American Express Platinum kaart, was ook de paspoortcontrole, waar het wel drukker was door lage bezetting en weinig poortjes die open waren, een fluitje van een cent.

Loungebezoek

Privium Lounge

De volgende stop op Schiphol was de Privium Lounge in de non-Schengen terminal. Ook deze perk behoort bij de American Express Platinum kaart. We werden vriendelijk ontvangen, waarna we een drankje en een hapje gebruikten.

Er stonden verschillende wijnen, een buffet met salades, wraps, vlees enzovoort. Een fijne rustige plek om te wachten tot boarden gaat starten. Wat wij dus niet gedaan hebben, omdat ook Lounge 52 van KLM nog even bezocht moest worden.

KLM Crown Lounge 52

De KLM Crown Lounge (ook wel bekend als Lounge 52) kun je gratis bezoeken als je minimaal de SkyTeam Gold status hebt of Business Class met een SkyTeam-member vliegt. De ingang voert je met een roltrap tussen de KLM-huisjes door, wat altijd leuk blijft. In de Lounge was zitplaats vrij.

Eten was er voldoende, vooral de ham werd gewaardeerd. Het geblokkeerde uitzicht op de vliegtuigen blijft jammer door de gang die voor de ramen langsloopt.

Boarding van het vliegtuig

Inmiddels kwam de boardingtijd dichterbij en liepen we naar Gate F7. Doordat we in boardingzone 1 zaten verliep het boarden zeer vlot. Aangekomen bij het vliegtuig stond de crew al klaar om de passagiers welkom te heten aan boord.

Onze stoelen waren in het midden van rij 7. Aangekomen bij de stoel stonden een amenity kit ( een nieuw type amenity kit, maar nog wel van het merk Rituals ) en een flesje Spa water al klaar.

Niet lang nadat we in onze stoel zaten kwam de purser ons welkom heten en kozen we bij het welkomstdrankje voor een glaasje bubbels. Ook de menukaart werd uitgedeeld.

Ook de gezagvoerder van onze vlucht kwam nog een praatje maken met alle business class passagiers. De vlucht vertrok vervolgens volgens de geplande vertrektijd.

Seat review

De stoel in de Dreamliner is van het type reverse herringbone. Alle 32 stoelen in Business Class zijn direct aan het gangpad in een 1-2-1 opstelling.

Aan de zijkant zitten een afstandsbediening van het entertainmentsysteem, de bediening van de stoel en aansluitingen voor stekker of USB.

In het kastje naast de hoofdsteun kan je een noise cancelling hoofdtelefoon vinden. De keuze in het entertainmentsysteem voor films, muziek en spelletjes is voldoende, behalve als je met grote regelmaat vliegt, dan heb je je voorkeurfilms wel gezien.

Een kussen en deken lagen al klaar bij boarding, de stoel kan volledig plat, maar ik vind de breedte van de stoel wat aan de krappe kant als je er in probeert te slapen.

Verzorging aan boord

Op deze KLM vlucht kregen we twee maaltijden geserveerd. Na vertrek wordt een warme maaltijd geserveerd en voor aankomst op de bestemming een ontbijt. Onderstaand afbeeldingen van het complete menu dat op deze vlucht geserveerd werd.

Eerste maaltijd aan boord

Kort na de start kregen we nog een drankje en werd de maaltijdkeuze opgenomen.

Mijn keus was vooraf de red curry soep (lekker!) en als hoofdmaaltijd een proeverij van delicatessen met Tom Kha Kai.

Over de maaltijden was er enige verwarring bij de crew, er stonden namelijk twee verschillende proeverijen op het menu, namelijk kip en rund. Maar het bleek uiteindelijk dat kip en rund beide in de proeverij zaten en er dus uiteindelijk geen keuze was…

Door het praatje van de stewardess hierover ben ik helaas vergeten een foto van de maaltijd te maken. De smaak was goed, zeker met een glaasje wijn erbij. Een dessert heb ik overgeslagen op het chocoladehuisje na.

Tweede Maaltijd aan boord

Het fijne van een lange vlucht is dat je echt de tijd hebt om te slapen, zodat je enigszins uitgerust aan de nieuwe dag van je reis kunt beginnen. Die nieuwe dag begon met een ontbijt waarbij je kon kiezen uit ei met zalm of een soort appeltaartje met vanillesaus. Ik hield het bij de standaard yoghurt met granola en fruit.

Aankomst op de bestemming

Na het ontbijt was het altijd leuke moment van huisje uitzoeken aangebroken. Inmiddels heb ik de KLM-huisjes app in gebruik, zodat ik niet met dubbele huisjes thuiskom. Mocht dat toch gebeuren, kan je deze ruilen in Lounge 52 op Schiphol.

Op tijd landden we op het vliegveld van Buenos Aires, EZE (Ministro Pistarini International Airport).

Daar was vlak voor onze reis een nieuwe terminal geopend, waar je helaas bij aankomst weinig van meekrijgt. Mogelijk komt er nog een review van de terugvlucht, waarbij de nieuwe terminal aan bod komt.

Conclusie

Zou ik deze vlucht naar Buenos Aires nogmaals in business class boeken? Onderstaand in een aantal bullet points mijn conclusie:

  • Vlucht verliep volgens plan, geen vertraging wat fijn was aangezien we aansluitend nog een binnenlandse vlucht hadden.
  • Crew was oké, maar had niet dat beetje extra waardoor je de reis onthoudt. Het leek op een populaire vlucht voor IPB (Indien Plaats Beschikbaar vliegticket, voor KLM personeel).
  • Eten smaakte goed, maar de aan boord geladen catering klopte niet met het menu.
  • De stoel voelt wat smal als je wilt slapen.
  • Tarief betaald met miles was zeker acceptabel voor deze lange vlucht.

Nog een tip: als je naar Argentinië gaat, verdiep je in de wisselkoers pesos/dollar/blue dollar (een soort van toeristen koers), Western Union en welke creditcard rekening houdt met deze koersverschillen, bijvoorbeeld Visa. Je vakantie kan hier een stuk goedkoper door worden.