Afgelopen zomer vloog ik van Singapore naar Seoul met Singapore Airlines. Dit was mijn eerste ervaring met deze als uitstekend bekend staande maatschappij, de verwachtingen waren dus hooggespannen. Vanuit Jakarta aangekomen had ik een overstap op Singapore Changi airport waar deze review begint.

Ik heb deze vlucht geboekt met American Express punten. Deze heb ik overgeboekt naar het Krisflyer Miles programma van Singapore Airlines. Ik heb voor de reis Jakarta-Singapore-Seoul 52.000 KrisFlyer miles en 25 euro pp betaald. Omdat American Express punten met een 5:4 ratio worden overgezet naar Krisflyer, had ik hiervoor 65.000 American Express punten nodig.

Het incheckproces

We hoefden niet in te checken op Singapore Airport, we hadden immers een eerdere vlucht vanaf Jakarta gehad.

Changi Airport is een groot modern vliegveld met meerdere terminals, waarvan Terminal 1 tot en met 3 met de Skytrain met elkaar verbonden zijn.

Daarnaast heb je nog Terminal 4 welke met een bus bereikt kan worden.

Bij een langdurige overstap hoef je jezelf niet te vervelen op deze luchthaven, er is namelijk genoeg te doen en bekijken.

Zo heb je op Changi onder andere een bioscoop, zwembad (tegen betaling) en natuurlijk The Jewel. The Jewel is een complex met de waterval en een verticale tropische tuin. Dit complex kun je alleen bezoeken als je door immigratie gaat (je moet dus Singapore in).

Tenslotte kun je ook aan verschillende gratis tours door Singapore deelnemen als daar tijd genoeg voor is tussen je vluchten.

Loungebezoek

Onze vlucht naar Seoul zou vertrekken vanaf Terminal 3, Gate A17.

Omdat wij Singapore Airport eerder hebben bezocht, besloten we direct naar de SilverKris Lounge te gaan.

Deze lounge is dankzij de rust, ruimte en zeer ruime keus voor wat betreft eten en drinken een feestje om te bezoeken.

Een klein gedeelte van de SilverKris Lounge heeft uitzicht op de gates, weer een andere ruimte heeft luie stoelen waar je rustig kunt zitten en dan heb je ook nog een bar.

Na te hebben genoten van bubbels en een heel lekkere Laksa Noodle Soup (die vers werd klaargemaakt), was het tijd om richting de Gate te gaan.

Boarding van het vliegtuig

Gate A17 ligt helemaal aan het einde van Terminal 3, een aardig stukje lopen dus. Eventueel kun je er voor kiezen om nog een halte met de Skytrain mee te reizen.

In tegenstelling tot veel luchthavens waar je op een centrale lokatie door de beveiliging moet met je handbagage, vindt op Singapore Airport deze security check plaats bij de ingang van de gate.

Na deze controle konden we bij boarden gebruik maken van de slurf speciaal voor Business Class passagiers.

Bij aankomst in het vliegtuig werden we vriendelijk verwelkomd door de crew en naar onze stoelen verwezen.

Seat review

Mijn stoel tijdens deze vlucht was 18F, een stoel in het midden. De Airbus A350-900 van Singapore Airlines heeft een 1-2-1 opstelling in business class. De twee stoelen in het midden varieren om en om tussen twee stoelen die dicht bij elkaar staan en twee stoelen die wat verder van elkaar verwijderd staan, wel iets om op te letten dus wanneer je samen reist.

De stoel heeft verder de beschikking over een 3 punts gordel, een kastje met daarin een flesje water, een Noise Cancelling hoofdtelefoon en diverse aansluitingen, waaronder een universe stekker waar je jouw apparatuur kunt opladen.

Onder het kastje vind je een ruim tafelblad voor je al spullen. Aan de andere zijde bevindt zich de bediening van zowel de stoel als het beeldscherm.

De stoel beschikt ook over een privacy scherm, die je naar keuze hoog of laag kan zetten.

Het beeldscherm had verder een goed helder beeld en de collectie entertainment om uit te kiezen was vrij uitgebreid.

Nadat we op onze stoel plaats namen, werd al snel een welkomst drankje aangeboden. Voor de liefhebbers: de champagne was van Piper-Heidsieck.

Verzorging aan boord

Eerste maaltijd aan boord

Na het boarden werden zowel een menukaart als de amenity kit uitgedeeld. Na vertrek wordt bij Singapore Airlines als appetizer de een portie satay geserveerd, die zeer smakelijk was.

Singapore Airlines biedt op haar vluchten een “Book the Cook” service aan, dit is een mogelijkheid van Singapore Airlines om je maaltijd voorafgaand aan je vlucht te selecteren. Op deze vlucht heb ik gebruik gemaakt van deze service.

Het voorgerecht, de zalm, smaakteprima, hetzelfde gold voor het vlees bij het hoofdgerecht. Het dessert heb ik uiteindelijk overgeslagen, daar was geen plek meer voor.

Aankomst op de bestemming

De aankomst op Seoul Incheon (ICN) verliep erg soepel. De route naar het openbaar vervoer richting de stad wordt goed aangegeven middels borden. De bus en/of trein zijn beide goede mogelijkheden, dit keer kozen wij voor de trein. Voor zowel de bus als de trein kun je een los vervoersbewijskopen. Een T-money card is echter handiger voor het betalen van al je OV tijdens je verblijf in Seoul.

Conclusie

Tijdens de vlucht werd door de prettige en goedgeklede (blijft toch bijzondere kleding welke gedragen wordt bij Singapore Airlines) crew goed voor ons gezorgd en zo was het jammer dat de landing werd ingezet. Als er al een minpuntje was, was het dat je op rij 18 het spoelen van de toiletten hoort.

Ondanks de hooggespannen verwachtingen voor deze vlucht met Singapore Airlines maakten zij alle verwachtingen waar. Het begint al met de uitstekende SilverKris Lounge en gaat door met goede stoelen, lekkere maaltijden en fijne crew. Een echte aanrader dus!