Cathay Pacific Business Class Review: Amsterdam naar Hong Kong

Vertrek
AMS
Aankomst
HKG
Airline
Cathay Pacific
Vliegtuig
Airbus A350
Vlucht#
CX270
Cabine
Business
Kosten
65 Asia Miles punten

Meer dan twee jaar was Hong Kong zo goed als onbereikbaar. De stad stond bekend om haar extreme Covid-maatregelen – misschien wel de strengste ter wereld. Voor toeristen was er praktisch geen doorkomen aan, en zelfs een overstap zat er niet in.

Maar tijden veranderen. Inmiddels begint Hong Kong voorzichtig terug te keren naar het oude normaal. Ook Cathay Pacific, de nationale trots van Hong Kong, krabbelt langzaam op uit de crisis die de maatschappij bijna de kop heeft gekost. Het netwerk wordt weer stap voor stap uitgebreid, en reizigers zoals ik kunnen eindelijk weer plaatsnemen aan boord.

Begin 2023 was het zover: mijn eerste vlucht met Cathay Pacific sinds de pandemie. En dat bracht meteen een prangende vraag met zich mee: kan de ervaring nog altijd tippen aan de reputatie die de maatschappij vóór Corona had opgebouwd?

In deze review neem ik je mee op de vlucht van Amsterdam naar Hong Kong en vertel ik je hoe het is om weer met Cathay Pacific te reizen in Business Class.

Boeken van het vliegticket

Na mijn trip naar Zuid-Korea in december was het qua vliegreizen een beetje stil. Hoog tijd dus om weer richting Zuidoost-Azië te gaan! ✈️

Er zat alleen één probleem: de ticketprijzen richting Azië zijn sinds Covid allesbehalve zachtzinnig. Gelukkig bood Cathay Pacific’s Asia Miles-programma een mooie uitweg. Ik had twee opties:

  • First Class met Cathay Pacific vanaf Parijs naar Hong Kong.
  • Business Class vanaf Amsterdam, ook met Cathay Pacific.

De verleiding van First Class was groot (wie wil er nou geen champagne in Parijs?), maar mijn agenda liet een omweg naar Parijs simpelweg niet toe. Dus koos ik voor de Business Class-optie vanaf Amsterdam.

De kosten? 65.000 Asia Miles + €250 aan belastingen. De benodigde miles kreeg ik door 82.000 Membership Rewards-punten van American Express over te boeken naar Asia Miles. Handig: je kunt miles natuurlijk ook verdienen door daadwerkelijk te vliegen met Cathay Pacific of een van de andere Oneworld-maatschappijen, zoals British Airways.

Voor die prijs kreeg ik niet alleen een Business Class-vlucht Amsterdam – Hong Kong, maar ook een doorverbinding naar Phuket, Thailand, wederom in Business Class. Een prima deal voor een enkele reis! Voor de terugvlucht koos ik later voor een ticket met Qatar Airways, betaald met Avios vanaf Jakarta.

Inchecken op Schiphol

Normaal gesproken reis ik het liefst alleen met handbagage – licht, snel en geen gesleep met koffers. Maar dit keer zat er niets anders op: mijn vrouw had een wensenlijstje met Indonesische boodschappen, dus een ingecheckte koffer was onvermijdelijk.

De check-in balie van Cathay Pacific vind je in vertrekhal 3, rij 31. Waar de rij voor economy-passagiers behoorlijk lang was, mocht ik dankzij mijn business class-ticket direct doorlopen naar de aparte balie. En dat scheelt toch echt een hoop wachttijd.

Business Class balie van Cathay Pacific op Schiphol

Het hele proces was bovendien een stuk soepeler dan tijdens mijn laatste reis naar Thailand. Toen moest ik nog allerlei formulieren en vaccinatiebewijzen laten zien. Dit keer? Vijf minuten later stond ik alweer met een bagagelabel in mijn hand klaar om door te lopen.

Welke vertrekhal Cathay Pacific Schiphol
Druk bij de Economy incheck balie op Schiphol

Ook security en paspoortcontrole gingen vliegensvlug. Mijn Privium Plus-abonnement – inbegrepen bij de American Express Platinum Metal Card – blijft daarbij goud waard. Een paar minuten later stond ik dus al airside, klaar voor het volgende hoofdstuk van de reis.

Schiphol Privium Lounge

Met een Cathay Pacific business class-ticket krijg je toegang tot de Aspire Lounge op Schiphol. Die heb ik in het verleden al vaak bezocht – en eerlijk gezegd is dat nooit een hoogtepunt geweest. Het is er meestal druk, rumoerig en niet bepaald de meest inspirerende plek om te wachten op je vlucht. Understatement, anyone?

Daarom koos ik dit keer voor een andere optie: de Schiphol Privium Lounge in het non-Schengengebied. Toegang krijg je alleen met een Privium Plus-abonnement; een business- of first class-ticket is hier dus niet genoeg.

Lounge Toegang Schiphol Privium Plus
Schiphol Privium Lounge op Schiphol

Ook hier was het overigens wat drukker dan ik gewend ben. Waarschijnlijk omdat steeds meer mensen een Privium-abonnement hebben afgesloten om de lange wachtrijen op Schiphol te ontwijken de afgelopen maanden. Toch vind ik de sfeer in de Privium Lounge een stuk prettiger dan in de Aspire, zelfs al moet je een stoeltje zoeken.

Boarding van vlucht CX270

Mijn Cathay Pacific-vlucht naar Hong Kong vertrok vanaf de G-pier op Schiphol, gate G3. Toen ik aankwam stond er nog een elegante Airbus A350 van Singapore Airlines geparkeerd – altijd leuk om vliegtuig-spotter-vibes te krijgen nog voordat je instapt.

boarding van vlucht CX270 op Schiphol via Gate G3
Boarding van vlucht CX270 op Schiphol via Gate G3

Stipt op tijd begon de grondcrew met het boarden van vlucht CX270. Dankzij mijn business class-ticket mocht ik als een van de eersten aan boord, altijd een fijn begin.

In de slurf werden business class-passagiers netjes naar de voorste deur geleid. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door een flight attendant, die me de weg wees naar mijn stoel en me meteen herinnerde aan de mondkapjesplicht aan boord.

welcome drink business class cathay pacific champagne Billecart Salmon
welcome drink business class cathay pacific champagne Billecart Salmon

Eenmaal gesetteld duurde het niet lang voordat de service echt begon: een andere stewardess verscheen met een dienblad vol welkomstdrankjes. Wetende dat Cathay Pacific Billecart-Salmon champagne schenkt, was de keuze snel gemaakt – bubbels it is!

Een klein detail: in tegenstelling tot bijvoorbeeld Qatar Airways krijg je bij dit eerste drankje geen dadels of warme nootjes. Geen ramp natuurlijk, maar het zijn juist die kleine extra’s die soms het verschil maken.

Seat Review Cathay Pacific business class

De business class-stoel aan boord van de A350 van Cathay Pacific stelde zeker niet teleur. Qua beenruimte zat het helemaal goed – geen moment het gevoel gehad dat ik klem zat.

De stoel zelf bood zowel in de rechte stand als in de volledig platte bed-positie ruim voldoende comfort. Ideaal dus om ofwel productief te zijn, of gewoon een paar uur slaap te pakken op weg naar Azië.

Cathay Pacific business class stoel
Cathay Pacific business class stoel

Waar ik wel een klein minpuntje vond: de “lounge”-stand. Perfect voor een filmpje kijken zat er voor mij niet helemaal in. De footrest stond nét te ver naar voren, waardoor ik niet lekker achterover kon hangen met mijn scherm voor me. Geen dealbreaker, maar wel iets dat me opviel tijdens de vlucht.

Maaltijden aan boord

Nog voor we van de gate vertrokken, kwam een vriendelijke flight attendant al langs om de maaltijdkeuzes voor zowel de eerste als de tweede service op te nemen. Altijd prettig: dan weet je meteen wat je kunt verwachten en kan de crew sneller schakelen na het opstijgen.

Cathay Pacific Business Class Amsterdam Hong Kong ontbijt
Cathay Pacific voorgerecht CX 270 naar Hong Kong

Een leuk detail bij Cathay Pacific is dat je bij de ontbijtservice kunt aangeven of je wél of níet gewekt wilt worden. Op de ontbijtkaart die je bij vertrek krijgt, kun je dit aanvinken. Ideaal als je nog een paar uurtjes extra slaap wilt meepakken en geen zin hebt in een “goedemorgen-met-een-dienblad-in-je-nek”-moment.

Hoofdgerecht aan boord van CX270 , Amsterdam - Hong Kong
Hoofdgerecht aan boord van CX270 , Amsterdam – Hong Kong

Omdat de vlucht rond half één ’s middags vertrekt, begon de service met een uitgebreide lunch. Mijn keuzes:

  • Voorgerecht: garnalen
  • Hoofdgerecht: kipgerecht
  • Dessert: een fris citroentaartje

Alle gerechten waren smaakvol, maar eerlijk is eerlijk: niet baanbrekend. Het was goed verzorgd, maar het bleef een beetje “veilig”.

Midnight Snack aan boord bij Cathay Pacific in Business Class

Het enige echte minpuntje? De broodjes. De broodmand verscheen pas toen de meeste passagiers hun voorgerecht al op hadden. En toen was de keuze vrij beperkt: knoflookbrood of een kleine pistolet. Lekker hoor, maar een beetje karig vergeleken met de rest van de service.

Entertainment aan boord van CX270

Na de lunch besloot ik het in-flight entertainment eens uit te proberen. Het aanbod was netjes: genoeg recente titels en een aardige mix van genres. Toch merk ik dat ik tegenwoordig minder snel onder de indruk ben. Vroeger kon je nog echt verrast worden door een film die nét uit de bioscoop kwam, maar in het tijdperk van Netflix, Disney+ en co. heb je de meeste titels vaak al thuis voorbij zien komen.

Beeldscherm in business class van Cathay Pacific
Beeldscherm in business class van Cathay Pacific

Na een film kijken vond ik het tijd om wat werk in te halen op mijn laptop. Helaas liep ik tegen een tegenvaller aan: de WiFi. Die zou beschikbaar moeten zijn op deze vlucht, maar ik kreeg het op geen enkel apparaat aan de praat. Jammer, want een paar uurtjes productief zijn in de lucht had ik best fijn gevonden.

Gelukkig maakte de crew dat ruimschoots goed. Ze kwamen regelmatig langs om te checken of ik nog iets wilde drinken, vaak vergezeld van een schaaltje nootjes. Geen overdaad, gewoon attent en precies op het juiste moment.

Aankomst op Hong Kong Airport

Het voelde bijna vertrouwd om na zo’n lange tijd eindelijk weer eens de landing in Hong Kong te maken. Een van mijn favoriete luchthavens – ruim opgezet, strak georganiseerd en normaal gesproken altijd levendig.

Dit keer viel vooral de rust op. Grote delen van de terminal waren opvallend stil, bijna sereen zelfs. Behalve dan bij de handbagage-check: daar leek het even alsof ik terug op Schiphol stond. De rij kronkelde zeker 250 meter de terminal in – een echte “Amsterdamse taferelen”-situatie.

Daarna ging alles gelukkig weer soepel en stond ik zonder al te veel gedoe klaar voor mijn aansluitende vlucht naar Phuket. Die duurde zo’n drie uur en verliep zonder noemenswaardige bijzonderheden – gewoon een relaxte hop verder Zuidoost-Azië in.

Conclusie: Cathay Pacific Business Class Amsterdam – Hong Kong

Cathay Pacific blijft voor mij een van de favoriete luchtvaartmaatschappijen om van Europa naar Azië te vliegen. Ja, de service aan boord is sinds de pre-Covid-periode misschien een tikje minder verfijnd dan ik me herinnerde, maar dat neemt niet weg dat de algehele ervaring nog steeds zeer prettig is.

Wanneer ik moet kiezen tussen een Europese carrier of Cathay Pacific, gaat mijn voorkeur zonder twijfel naar de maatschappij uit Hong Kong. Comfortabele stoelen, een degelijke maaltijdservice, prettige lounges en een professionele, vriendelijke crew maken het een solide keuze voor wie relaxed en stijlvol Azië wil bereiken.