KLM Business Class Review: Amsterdam naar Buenos Aires – Comfort, Service & Lounges
Een reis naar Argentinië stond al jarenlang hoog op mijn verlanglijst. Deze Zuid-Amerikaanse bestemming staat bekend als prijzig, maar door de huidige economische situatie is daar verandering in gekomen.
Zo bood Flying Blue onlangs de mogelijkheid om voor het laagste standaardtarief van 86.000 miles een ticket te boeken naar Buenos Aires – wat ik persoonlijk een zeer nette prijs vind voor een Business Class-vlucht van ruim dertien uur.
Dankzij een aantal aantrekkelijke promoties via mijn Flying Blue American Express-kaart had ik in de loop der tijd een mooi miles-saldo opgebouwd. Het besluit om deze vlucht te boeken, was dan ook snel gemaakt.
Vlot inchecken voor vertrek
De KLM-vluchten naar Buenos Aires vertrekken rond 21.00 uur, met aankomst om 05.30 uur lokale tijd. Ideale tijden voor een langeafstandsvlucht: eerst ontspannen met een drankje (of twee – bubbels zijn tenslotte inbegrepen), daarna genieten van de maaltijdservice, misschien nog een film meepikken en dan de ogen sluiten tot de landing. Maar eerst natuurlijk: Schiphol.
Ondanks de vele nieuwsberichten over annuleringen en drukte, was het op de luchthaven verrassend rustig. Bij Check-in 12 – de balie voor Sky Priority en Business Class – konden we vrijwel direct terecht om onze bagage af te geven. De nieuwe balie speciaal voor Frequent Flyers met Ultimate-status was bemand, maar ook deze keer stond er niemand in de rij. Vervolgens ging het net zo soepel door de Security: binnen enkele minuten stonden we airside, klaar om de lounge op te zoeken.

Security & paspoortcontrole
Met onze Privium-pas – die we kosteloos voor twee personen ontvangen via de American Express Platinum-kaart – verliep ook de paspoortcontrole probleemloos. Hoewel er door beperkte bezetting en slechts enkele open poortjes wat meer drukte was, stonden we dankzij de Privium-ingang in no time aan de andere kant. Een fluitje van een cent.

Loungebezoek op Schiphol
Dankzij onze American Express Platinum-kaart én ons Business Class-ticket hadden we op Schiphol toegang tot meerdere lounges. Voor vertrek besloten we de tijd te verdelen over twee ervan, om zo het beste van beide werelden mee te pakken.
Privium Lounge
Onze volgende halte op Schiphol was de Privium Lounge in de non-Schengen terminal, eveneens inbegrepen bij de American Express Platinum-kaart. We werden vriendelijk verwelkomd en namen plaats met een drankje en een hapje.
Het aanbod bestond uit diverse wijnen en een buffet met salades, wraps, vleeswaren en meer. Een rustige en comfortabele plek om de tijd tot het boarden door te brengen. Al hielden wij het bezoek kort – Lounge 52 van KLM lonkte immers ook nog.

KLM Crown Lounge 52
De KLM Crown Lounge – beter bekend als Lounge 52 – is gratis toegankelijk voor reizigers met minimaal SkyTeam Gold-status of een Business Class-ticket bij een SkyTeam-maatschappij. De entree is altijd een klein feestje: via de roltrap tussen de iconische KLM-huisjes door naar boven. Binnen was er ruim voldoende zitplek.
Het culinaire aanbod stelde niet teleur, met als hoogtepunt de ham die duidelijk in de smaak viel. Jammer blijft het uitzicht: de vliegtuigen zijn slechts deels te zien door de gang die langs de ramen loopt.



Boarding
Toen de boardingtijd naderde, wandelden we richting Gate F7. Als passagiers in boardingzone 1 konden we vrijwel direct aan boord. Bij de ingang van het toestel stond de crew al klaar om iedereen persoonlijk welkom te heten.
Onze stoelen bevonden zich in het midden van rij 7. Daar lagen een amenity kit – een nieuw model, maar nog altijd van Rituals – en een flesje Spa-water al keurig klaar.
Kort nadat we waren gaan zitten, kwam de purser ons persoonlijk begroeten. We kozen voor een glas bubbels als welkomstdrankje, terwijl ook de menukaart werd uitgedeeld. Even later maakte de gezagvoerder een rondje langs alle Business Class-passagiers voor een kort praatje. Precies op schema rolden we daarna richting de startbaan.

Stoelreview
De Business Class-stoelen in de KLM Dreamliner zijn uitgevoerd in een reverse herringbone-configuratie. Alle 32 stoelen hebben direct toegang tot het gangpad, in een 1-2-1-opstelling.
Aan de zijkant vind je de afstandsbediening voor het entertainmentsysteem, de stoelbediening en aansluitingen voor zowel stroom als USB. In het kastje naast de hoofdsteun ligt een noise-cancelling koptelefoon klaar. Het aanbod aan films, muziek en spelletjes is ruim voldoende, al zul je als frequente vlieger merken dat de meeste titels je inmiddels wel bekend voorkomen.
Bij het instappen lagen een kussen en deken al op de stoel. De stoel kan volledig plat, wat prettig is voor een lange vlucht, al vind ik de breedte wat aan de krappe kant wanneer je probeert te slapen.

Eerste maaltijd aan boord
Kort na het opstijgen kregen we nog een drankje geserveerd en werd de maaltijdkeuze opgenomen. Ik ging voor de rode currysoep als voorgerecht – een smaakvolle start – en koos als hoofdgerecht voor de proeverij van delicatessen met Tom Kha Kai.
Er bleek echter wat verwarring bij de crew: op het menu stonden twee varianten van de proeverij, met kip of rund. Uiteindelijk zaten beide soorten vlees gewoon samen op het bord, waardoor er in feite geen keuze was.
Door het gezellige praatje van de stewardess over deze vergissing ben ik vergeten een foto van het gerecht te maken. Jammer, want het smaakte uitstekend, zeker in combinatie met een goed glas wijn. Het dessert liet ik aan me voorbijgaan, op één klein chocoladehuisje na.

Tweede maaltijd aan boord
Het fijne van een langeafstandsvlucht is dat je echt de tijd hebt om te slapen en zo enigszins uitgerust aan de nieuwe dag van je reis te beginnen. Die dag startte aan boord met het ontbijt, waarbij de keuze viel tussen een ei met zalm of een soort appeltaartje met vanillesaus. Ik hield het bij de klassieke optie: yoghurt met granola en vers fruit – simpel, maar prima voor een frisse start van de dag.

Aankomst op de bestemming
Na het ontbijt brak het altijd leuke moment aan om een KLM-huisje uit te zoeken. Inmiddels gebruik ik de KLM-huisjesapp, zodat ik niet per ongeluk met dubbele huisjes thuiskom. Mocht dat toch gebeuren, dan kunnen deze nog geruild worden in Lounge 52 op Schiphol.
Onze vlucht landde keurig op tijd op Buenos Aires EZE (Ministro Pistarini International Airport). Vlak voor onze reis was er een nieuwe terminal geopend, maar bij aankomst merk je daar helaas weinig van. Mogelijk zal een review van de terugvlucht later een beter beeld geven van de nieuwe faciliteiten.


