Review: Cathay Pacific Business Class (Amsterdam – Hong Kong)

Meer dan twee jaar was het vrijwel onmogelijk om Hong Kong te bezoeken. De beperkingen in Hong Kong als gevolg van Covid behoorden tot de strengste ter wereld. Het was vrijwel onmogelijk om Hong Kong als een toerist te bezoeken of er een overstap te maken.

Momenteel begint Hong Kong langzaamaan terug te keren naar het oude normaal. De nationale luchtvaartmaatschappij van Hong Kong, Cathay Pacific, begint langzaamaan haar netwerk weer wat uit te breiden. Herstellende van een crisis die de luchtvaartmaatschappij bijna haar kop had gekost.

Nu begin 2023 heb ik eindelijk de gelegenheid om weer eens met Cathay Pacific richting Azië te vliegen. In deze review neem ik je mee op de vlucht en vertel ik je of de ervaring aan boord nog kan voldoen aan de uitstekende reputatie van Cathay Pacific voor Corona.

Vertrek
Amsterdam
Aankomst
Hong Kong
Airline
Cathay Pacific
Vliegtuig
Airbus A350
Vlucht#
CX 270
Cabine
Business
Kosten
65.000 Asia Miles punten

Nadat ik afgelopen december naar Zuid Korea ben geweest was het daarna wat mager met vluchten. Het werd weer de hoogste tijd om even naar Zuid Oost Azië terug te keren.

Helaas zijn de prijzen van vliegtickets richting Azië na de Covid pandemie niet erg goedkoop te noemen. Gelukkig bood het Asia Miles programma van Cathay Pacific in dit geval uitkomst. Ik had de keuze uit twee opties: 1. First Class vliegen met Cathay Pacific vanaf Parijs naar Hong Kong of 2. Business Class vliegen vanaf Amsterdam, wederom met Cathay Pacific.

Mijn agenda liet het helaas niet toe om te repositioneren naar Parijs voor de first class vlucht naar Hong Kong, dus boekte ik het business class vliegticket vanaf Amsterdam. Dit vliegticket kostte mij 65.000 Asia miles plus zo’n 250 euro aan vliegbelasting.

Deze 65.000 Asia Miles verkreeg ik door 82.000 Membership Rewards punten over te boeken vanuit het American Express loyaliteitsprogramma. Je kunt de Asia Miles punten ook verdienen door vluchten te maken met Cathay Pacific of één van de OneWorld maatschappijen, bijvoorbeeld met British Airways.

Voor de prijs van dit vliegticket kreeg ik een vlucht in business class van Amsterdam naar Hong Kong en een doorverbinding, ook in business class naar Phuket in Thailand. Het was dus een enkele reis, mijn terugvlucht besloot ik op een later moment met Qatar Airways punten te boeken vanaf Jakarta.

Inchecken op Schiphol

Alhoewel ik er persoonlijk van hou om met alleen hand bagage te reizen, moest ik dit keer toch een koffer inchecken. Vrouwlief wilde namelijk de nodige boodschappen uit Indonesië hebben.

De check-in balie van Cathay Pacific bevind zich in vertrekhal 3, bij balie rij 31. Doordat ik in business class vloog mocht ik de (best wel lange) rij voor economy class passagiers skippen door gebruik te maken van de business class incheck balie.

Ten opzichte van mijn laatste reis naar Thailand is het check-in proces een stuk efficiënter geworden. Moest ik vorige keer nog een Thailand pass en mijn vaccinatie documenten overleggen, dit keer waren mijn koffer en ik met vijf minuten ingecheckt.

Ook de security en immigratie check waren in een zucht en een scheet achter de rug, dankzij mijn Schiphol Privium Plus abonnement. Dit abonnement zit inbegrepen in de kaartbijdrage van de American Express Platinum Metal Card.

Schiphol Privium lounge

Een business class vliegticket van Cathay Pacific geeft je toegang tot de Aspire Lounge op Schiphol. Deze luchthaven lounge heb ik in het verleden regelmatig mogen gebruiken en is niet mijn meest favoriete lounge (understatement) op Schiphol, mede veroorzaakt door het feit dat deze lounge vaak erg druk is.

Ik besloot voor mijn vlucht gebruik te maken van de Schiphol Privium lounge in het Non-Schengen gedeelte. Toegang tot deze lounge is alleen mogelijk voor houders van het Schiphol Privium Plus abonnement, dus niet voor business- of first class passagiers.

Ook in de Schiphol Privium lounge was het wat drukker dan normaal, wat naar ik vermoed veroorzaakt wort doordat meer mensen een Schiphol Privium Plus abonnement hebben afgesloten door de drukte op Schiphol de afgelopen maanden.

Boarding van CX270

Het vliegtuig van Cathay Pacific vertrek op Schiphol van de G-pier, in mijn geval vanaf gate G3. Bij de gate aangekomen stond er nog een Airbus A350 van Singapore Airlines geparkeerd.

Precies op tijd begon de grond crew met het boarden van vlucht CX270. Als business class passagier mocht ik als een van de eerste passagiers aan boord.

In de “slurf” van de gate worden business class passagiers naar de voorste deur van het vliegtuig geleid. Bij de deur stond een flight attendant me op te wachten en gaf me instructies richting mijn stoel. Ook gaf ze aan dat het dragen van een mondkapje tijdens de vlucht verplicht was.

Eenmaal bij de stoel aangekomen duurde het niet lang voordat een andere flight attendant langs kwam met een dienblad met welkomst drankjes. Wetende dat Cathay Pacific “Billecart Salmon” champagne schenkt aan boord, was de keuze voor een glas champagne snel gemaakt.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Qatar Airways krijg je bij het welkomst drankje geen dadels of schaaltje met (warme) nootjes.

Seat Review

De stoel aan boord van de A350 van Cathay Pacific voorzag me van voldoende mogelijkheid om mijn benen kwijt te kunnen. Alhoewel de stoel zowel rechtop als volledig plat voldoende comfort bood, lukte het mij helaas niet om een comfortabele “lounge” stand te vinden om een filmpje in te kijken, hiervoor was de footrest net iets te ver naar voren geplaatst.

Maaltijden aan boord

Nog voor vertrek kwam er een flight attendant langs de stoel om de keuzes voor zowel de eerste als de tweede maaltijdservice op te nemen.

Het aardige van Cathay Pacific is dat je voor de tweede maaltijdservice (ontbijt) de optie kunt aangeven om niet gewekt te willen worden. In dat geval laat de crew je ook slapen wanneer je eerder op de vlucht hebt aangegeven te willen ontbijten. Wanneer je deze service wenst kun je dit aangeven op de ontbijtkaart die je bij vertrek kunt invullen. Dit is met name handig wanneer je nog net even wat langer wilt slapen.

Doordat de vlucht om half 1 in de middag vertrekt is de eerste maaltijdservice die aan boord wordt aangeboden de lunchservice. Voor het voorgerecht had ik gekozen voor de Garnalen, het hoofdgerecht een kip gerecht en als dessert voor een citroen taartje.

Alle gerechten waren smakelijk, maar niet heel erg bijzonder. Het enige minpuntje aan de eerste maaltijdservice waren de broodjes.

De crew kwam pas langs met de broodmand nadat de meeste passagiers het voorgerecht al op hadden. Qua broodjes was er de keuze uit knoflookbrood of een kleine pistolet.

Entertainment aan boord

Na de maaltijd service besloot ik een film te kijken. Qua filmaanbod waren er redelijk wat recente films in het assortiment te vinden. Ten opzichte van “vroeger” vind ik het tegenwoordig met al het streamingaanbod lastig om vermaakt te worden met het aanbod in het In Flight Entertainment systeem. Waar je vroeger nog wel eens verrast kon worden door een film die net uit de bioscoop kwam, heb je deze tegenwoordig vaak thuis al via Netflix of een andere dienst gezien.

Na de film besloot ik wat te gaan werken op mijn laptop. Helaas kreeg ik op geen van mijn apparaten de WiFi aan de praat, iets wat wel beschikbaar zou moeten zijn tijdens de vlucht. Tijdens de vlucht kwam de crew regelmatig langs om te vragen of ik nog een drankje wenste. Deze drankjes werden vaak voorzien van een schaaltje nootjes.

Aankomst op Hong Kong Airport

Het voelde goed om eindelijk weer eens op Hong Kong airport te landen.

Op de luchthaven was het in de meeste gebieden erg rustig te noemen. Uitzondering daarop was de ruimte waar de handbagage gescreend werd door de security, hier waren Amsterdamse taferelen, een rij die tot ongeveer 250 meter de terminal in vormde.

Onderstaand nog een korte foto impressie van mijn aansluitende vlucht van Hong Kong naar Phuket. De vlucht die een kleine drie uur duurde verliep zonder noemenswaardige gebeurtenissen.

Conclusie Cathay Pacific business class

Cathay Pacific is één van mijn favoriete opties om van Amsterdam naar Azië te vliegen. Daar bracht ook deze vlucht geen verandering in. Het cabinepersoneel is erg attent en is tijdens de vlucht goed aanwezig, zelfs tussen de maaltijdservices door.

Waar ik minder positief over was tijdens deze vlucht was de maaltijdservice, hier heeft Cathay Pacific naar ik vermoed wel qua kwaliteit ingeleverd t.o.v. vluchten voor de Covid pandemie. Op zich ook niet zo gek voor een luchtvaartmaatschappij die zijn operaties tijdens de pandemie voor zo’n 90% heeft moeten afschalen.