Trip introductie : Grote Azie reis

Trip introductie: De grote azie reis 2020

Ik bevind mezelf in de gelukkige positie dat ik een sabbatical kan opnemen op mijn werk. Dit jaar gaat het gebeuren en ontsnap ik bijna vier maanden uit de dagelijkse beslommeringen. Het idee is om vier maanden door Azië te reizen en alhoewel ik mezelf heb voorgenomen om niet de hele trip vooruit te boeken wil ik jullie toch alvast meenemen in de boekingen die ik heb gemaakt. 

Wie denkt dat het leven van een miles en punten verzamelaar alleen maar over rozen gaat zit er naast. De optie om (een deel van) je vluchten en hotel verblijven met punten te betalen levert een hele nieuwe soort stress op: de hoe-haal-ik-de-meeste-waarde-uit-mijn-punten stress. 

Ik hoop je op deze manier een beetje inzicht te geven in het plannen van een reis op miles en punten.

Nadat ik voor mezelf bepaald had dat de bestemming van mijn reis Azië zou worden kon het plannen beginnen. Het belangrijkste onderdeel van mijn planproces was een skelet neerzetten: de vlucht naar Azië en de vlucht terug naar huis. Wie met frequent flyer punten een vlucht probeert te boeken in een business class of first class stoel krijgt te maken met beperkte beschikbaarheid van award stoelen op vluchten. Al met al kan het een hele puzzel zijn om vluchten te vinden die uitkomen in de cabine waar je graag wilt zitten.

Dankzij een tip van collega blogger Sander (van Bijzonderetickets.nl) viel mijn oog op het Asia miles programma. Het is met Asia Miles mogelijk om een vlucht van Europa naar Hong Kong en weer terug naar Europa te boeken voor 125.000 Asia Miles in First Class. De first class service van Cathay Pacific staat erg goed aangeschreven en de prijs van 125.000 miles is een absolute steal. Voor vergelijkbare vluchten naar Azië betaal je al snel 100.000 miles om in first class te vliegen en dan heb je een enkele reis. De enige voorwaarden om van deze “truc” gebruik te kunnen maken is dat je vertrekt vanuit een ander land dan waar je terugkeert. 

Cathay Pacific vliegt op vier Europese bestemmingen met een First Class cabine: Londen, Frankfurt, Parijs en Milaan. Mijn voorkeur luchthaven om van te vertrekken was absoluut Londen omdat Cathay Pacific daar een zeer luxueuze lounge heeft voor first class passagiers. Een nadeel van een vertrek in first class vanuit Londen is de luxury tax (APD) die de Brite overheid heft over premium (business / first) stoelen. Met dit nadeel had ik an zich wel kunnen leven, ware het niet dat er in de hele maand waarin ik wilde vertrekken geen een first class stoel beschikbaar was. 

Het moest dus een van de andere drie luchthavens worden. Qua vertrektijden was er weinig verschil, alle vluchten vertrekken rond of vlak na het middaguur. Uiteindelijk gaven de belastingen die je moet bijbetalen bij je “gratis” award.ticket de doorslag. Deze waren bij Milaan ongeveer 80 euro minder dan vanaf de andere twee luchthavens. 

Voor de terugvlucht een aantal maanden later viel Londen af vanwege beschikbaarheid van stoelen, Milaan viel af omdat ik in een ander land terug moest keren. De keuze tussen Frankfurt en Parijs is uiteindelijk in het voordeel van Frankfurt uitgevallen. Ik vind Parijs Charles de Gaulle persoonlijk een afgrijselijke luchthaven.

Hoe krijg ik de 125.000 Asia Miles?

Asia Miles is een transfer partner van de Nederlandse American Express kaarten. Dat houdt in dat kaarthouders van de reguliere American Express kaarten hun Membership Reward punten kunnen overzetten naar het Asia Miles programma. Om 125.000 Asia Miles over te houden moet je in totaal 157.000 Membership Reward punten overboeken. American Express heeft momenteel een actie lopen waarbij je de eerste 20.000 punten gratis krijgt wanneer je 500 euro met de kaart besteed. Het gebruik van de credit card is het eerste jaar volledig gratis. 

Positioneren naar Milaan

Omdat mijn vlucht niet vanuit Amsterdam vertrekt maar vanaf Milaan moet ik ervoor zorgen dat ik op tijd in Milaan ben. Mijn vlucht vertrekt rondom het middaguur en ondanks dat KLM een vroege ochtend vlucht uitvoert naar Milaan durf ik het risico op vertraging niet te nemen. Er zijn diverse opties om naar Milaan te komen waaronder betaalde tickets met KLM & EasyJet. Ik was van plan om voor 38 euro een enkele reis te kopen met EasyJet, maar omdat er nog een ruime vergoeding bij komt vanwege de ruimbagage die ik wil inchecken besloot ik toch verder te kijken.

Mijn oog viel op het Flying Blue programma van KLM. Toevallig of niet, Milaan is deze maand een van de Promo Awards bestemmingen waardoor je voor 7.500 Flying Blue miles + 25 euro aan belastingen naar Milaan kunt vliegen. In tegenstelling tot de meeste KLM tickets die je met geld koopt zit bij een award ticket wel een stuk ruimbagage inbegrepen. 

Ik vlieg dus de dag voor mijn first class vlucht met KLM naar Milaan.

Hoe krijg ik 7.500 Flying Blue miles?

Net als Asia Miles is Flying Blue een transfer partner van de reguliere American Express kaart. Daarnaast kun je er ook voor keuzen om de Flying Blue branded Gold kaart een jaar gratis te proberen, daar krijg je 20.000 Flying Blue miles bij cadeau. Ruim voldoende dus om dit award ticket te boeken. 

Overnachten in Milaan

Ik kom de dag voordag mijn first class vlucht vertrekt al aan in Milaan.Dit geeft mij twee opties: overnachten op de luchthaven of een hotel in de buurt van de luchthaven zoeken. Waar ik in het verleden vaak vanuit kosten oogpunt voor de eerste optie koos vond ik het deze keer belangrijk om uitgerust aan de first class trip te beginnen. Op zoek naar een hotel dus.

IHG rewards club & Hilton zijn de twee hotelketens die hotels aanbieden in de nabije omgeving van de luchthaven. Bij beide ketens waren de prijzen om te overnachten in punten relatief hoog t.o.v. de cash prijs. Mede door de promotie die Hilton momenteel heeft waarbij je 2.000 bonus punten krijgt bij een hotel overnachting koos ik ervoor om te gaan voor een overnachting in de Hilton Garden Inn Malpensa.

Bestemming 1 : Hong Kong

Na een lange vlucht vind ik het altijd heerlijk om even te acclimatiseren alvorens ik verder vlieg. Hong Kong is voor mij geen onbekende stad en ik geniet er nog altijd van om er een paar dagen door te brengen. Of het nu het struinen over de vele marktjes is of het bezoeken van het nabijgelegen Macau of Shenzhen, er is altijd genoeg te doen om je een paar dagen te vermaken. Daarnaast kan een bezoek aan 1-Michelin ster restaurant Tim Ho Wan ook niet ontbreken op een lange reis door Azië. Alleen de gedachte aan de pork-buns die ze serveren doet het water al door mijn mond lopen.

Hong Kong is een vrij dure bestemming qua hotel accommodatie maar (gelukkig voor ons, minder voor de inwoners) is door de recente crisis in Hong Kong een scherpe daling te zien in de hotelprijzen. Ik verblijf in totaal drie dagen en had voor de gebruikelijke oplossing kunnen kiezen door drie dagen in hetzelfde hotel te verblijven. Ik kies er echter voor om de eerste en derde nacht door te brengen in het Hilton hotel in de wijk Mongkok en de tussenliggende nacht in de Holiday Inn Express wat er pal naast ligt. Op deze manier spaar ik twee stay-credit bij elkaar bij Hilton (+4.000 bonus punten dankzij de promotie) en 1 stay credit voor.het IHG rewards programma.

Bestemming 2 : Maleisie

De eerste bestemming waar ik langere tijd ga verblijven is Maleisië. Het idee is om in Kuala Lumpur te beginnen en vanuit daar naar de noordelijke gelegen Perhentian Island te trekken, Langkawi te bezoeken en van de Cameron Highlands te genieten. Vervolgens wil ik me verplaatsen naar het Maleisische deel van Borneo om daar wat jungle trekking te doen om oog-in-oog te komen staan met Orang-Oetangs.

Hong Kong naar Maleisië 

Voordat ik Maleisië kan gaan ontdekken moet ik er eerst naar toe vliegen. De meest voor de hand liggende optie om dit te doen was wederom met Cathay Pacific door gebruik te maken van mijn Avios punten (de valuta van British Airways Executie Club). Echter had ik nog een stapeltje punten liggen in het Miles + Bonus programma van Aegean die hun expiratie datum bijna bereikt hadden. Zonde om die punten te laten verlopen. Met deze Miles + Bonus punten kun je award vluchten boeken in de vliegtuigen van Star Alliance deelnemers. 

Vanuit Hong Kong kreeg ik voor de door mij gewenste vluchtdatum twee opties in Business Class: Singapore Airlines of Thai Airways. Omdat Thai Airways er financieel momenteel niet al te rooskleurig voor staat en ik eigenlijk altijd al eens in Business Class heb willen vliegen met Singapore Airlines heb ik voor deze laatste gekozen. Ik neem de laatste vlucht vanuit Hong Kong, heb een negen uur durende nachtelijke overstap op Singapore Changi airport en vlieg de volgende ochtend door naar Kuala Lumpur. Omdat Changi een (mini)stad op zich is en ik toegang heb tot de Singapore Airlines leek me dit een mooie gelegenheid om er voor te kiezen geen hotelkamer te boeken en op deze manier een stukje budget over te houden voor leuke dingen.

De 32.500 benodigde Miles + Bonus punten heb ik daadwerkelijk bij elkaar gevlogen toen ik me wilde kwalificeren voorde Star Alliance Gold status. Lees hier hoe je dit snel voor elkaar kunt krijgen.

Verdere reisplannen

Tot zover het geplande deel van mijn reis. Het plan is om een kleine maand in Maleisië te blijven. Aansluitend zal ik samen met mijn vriendin. naar Thailand en Zuid Korea vliegen om samen van de Thaise stranden en de Koreaanse cultuur te gaan genieten. Welke bestemmingen ik later in mijn sabbatical aan ga doen weet ik op dit moment nog niet. 

Mocht je goede ideeën hebben laat ze dan achter in de comments! Wanneer het avontuur van start gaat zal ik uiteraard bloggen over de diverse vluchten en hotelovernachtingen.

3 gedachten over “Trip introductie : Grote Azie reis”

Plaats een reactie