Mijn vlucht is vertraagd! Waar heb ik recht op?

Wereldwijd worden er dagelijks duizenden vluchten uitgevoerd door de diverse luchtvaartmaatschappijen. Velen daarvan vliegen volgens schema, maar helaas vertrekken er ook vluchten met vertraging. Wanneer deze vertraging een uur of minder is dan is de schade meestal nog wel te overzien. In het geval de vertraging oploopt en van een half uur naar een uur, twee uur enz.. nemen de gevolgen van een vertraging toe. Dit is al helemaal het geval als het om een vlucht gaat die veel reizigers met verbindingen aan boord heeft Wat zijn je rechten bij vluchtvertraging?

 

Wanneer je vlucht vertraagd is sta je er gelukkig niet helemaal alleen voor. Dat is zeker het geval wanneer je op een vertraagde vlucht zit die vanuit de Europese Unie vertrekt.

Rechten bij vluchtvertraging : EU 261/04

Wie voor 2005 vloog en een vertraging opliep was overgeleverd aan de goedheid van de luchtvaartmaatschappij. In 2005 werd door het Europees parlement verordening EU 261/04 aangenomen die de rechten van luchtreizigers een stuk duidelijker heeft neergezet. In het onderstaande stroomschema kun je aflezen waar je volgens EU 261/04 recht op hebt bij vertraging. 

Mijn vlucht is vertraagd! Waar heb ik recht op?​

Vergoeding bij vluchtvertraging : EU 261/04 - Overmacht situaties

In de EU verordening zijn een aantal uitzonderingssituaties opgenomen waarin een luchtvaartmaatschappij niet financieel aansprakelijk is voor de gevolgen van een opgelopen vertraging door een van haar vluchten. In het algemeen komt het er op neer dat een luchtvaartmaatschappij uit hoeft uit te keren in situaties waarin de vertraging buiten haar schuld is veroorzaakt. 

Rechten bij vluchtvertraging : vertraging door weersomstandigheden

De bekendste reden is vertraging als gevolg van weersomstandigheden. Dat kan zijn door de weersomstandigheden op de luchthaven waar jij vandaan vertrekt. Vliegtuigen vliegen de hele dag af en aan, wanneer het vliegtuig dat jou zou vervoeren bij een eerder uitgevoerde vlucht vertraging heeft opgelopen door weersomstandigheden (bijvoorbeeld heftige sneeuw) waardoor uiteindelijk jou vlucht ook vertraagd is dan heb je pech. 

Rechten bij vluchtvertraging: vertraging door een staking

Een actueel thema de laatste tijd zijn stakingen van personeel. Hier is een duidelijke uitspraak over gedaan dat vertraging als gevolg van een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij (bijvoorbeeld de piloten) een luchtvaartmaatschappij niet ontslaat van de verplichting om tot vergoeding over te gaan. Een staking van derde partijen (bijvoorbeeld luchtverkeersleiding) is iets wat buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij ligt, hier hoeft de luchtvaartmaatschappij dus niet haar portemonnee te trekken.

Rechten bij vluchtvertraging : Verschil tussen recht hebben en recht krijgen

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen is in een groot deel van de vertragingssituaties best wel sprake van een zwart/wit verhaal, het is vrij duidelijk dat er wel of geen sprake is van overmacht. Helaas nemen niet alle luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid. 


Vorig jaar had ik een ticket met EasyJet van Amsterdam naar Londen. Uiteindelijke vertraging vanuit Amsterdam was 4 uur. De reden van de vertraging was volgens de gate agents een technisch defect op een eerdere vlucht van het vliegtuig.Volgens EU 261/2004 had ik dus recht op een vergoeding. Het heeft uiteindelijk 5 maanden en 23 mails geduurd voordat EasyJet toegaf.

Een andere ervaring heb ik met Lufthansa gehad. Ik vloog vanuit Italie via Frankfurt naar Amsterdam. De vlucht vanuit Italie was met 2 uur vertraagd waardoor ik mijn aansluitende vlucht naar Amsterdam miste. Uiteindelijk kwam ik 8 uur later dan gepland aan in Amsterdam doordat ik een tijd op de luchthaven van Frankfurt heb moeten wachten op de eerstvolgende vlucht naar Amsterdam. 


Na het indienen van de claim was Lufthansa van mening dat mijn vertraagde vlucht minder dan twee uur te laat op de bestemming aankwam en ik daardoor geen recht had op compensatie. Onder EU 261/2004 heb je echter ook recht op compensatie als de totale vertraging > 3 uur is door een gemiste aansluitende vlucht. 


Uiteindelijk heeft dit me ook ontzettend veel doorzettingskracht en energie gekost om uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen. 

Vergoeding bij vluchtvertraging : Geld terug

Ik wil de voorbeelden graag afsluiten met een positie voorbeeld, want er zijn gelukkig ook luchtvaartmaatschappijen die wel hun verantwoordelijkheid nemen. 


Vorig jaar had ik een vlucht van Amsterdam naar Hong Kong (via Stockholm) geboekt met SAS Scandinavian Airlines. Mijn eerste vlucht verliep zonder incidenten. Aangekomen op de luchthaven van Stockholm begon helaas de ellende. Een initiële vertraging van een half uur liep al snel op tot 2 , 3, 7 uur. Tijdens het wachten op de vlucht kregen de passagiers netjes vouchers om op de (dure) luchthaven, iets te eten en drinken te kunnen kopen. Helaas werd nadat de vertraging was opgelopen tot 9 uur medegedeeld dat de vlucht was gecanceld en dat iedereen ondergebracht werd in hotels.


Terwijl ik ontspannen op mijn hotelbed lag kreeg ik berichten binnen met de mededeling dat SAS mij had omgeboekt op nieuwe vluchten voor de volgende dag. Omdat ik maar een lang weekend naar Azië zou gaan en deze vertraging (inclusief de nacht) van bijna 24 uur zou betekenen dat ik weinig tijd meer zou hebben op de bestemming heb ik besloten om de reis af te breken. De volgende dag op de luchthaven ben ik naar de SAS informatie balie gegaan en de situatie uitgelegd. Zonder problemen werd mijn vlucht omgeboekt naar een ticket terug naar Amsterdam en werden mij de formulieren meegegeven om een claim in te dienen.


Na diezelfde dag de claim te hebben ingediend stond 3 weken later het bedrag dat mijn oorspronkelijk ticket naar Azië had gekost terug op mijn rekening, aangevuld met een EU 261 vergoeding van 600 euro. Chapeau voor SAS voor de vlotte afhandeling van deze claim!

Vergoeding bij vluchtvertraging : Recht op vergoeding voor vluchten tot 2 jaar terug

Denk je bij het lezen van deze post aan je vlucht van vorig jaar waar je best wel eens recht op een vergoeding had kunnen hebben? Dan heb je geluk. Je kunt namelijk aanspraak maken op een vergoeding voor vluchten die tot 2 jaar geleden hebben plaatsgevonden. Denk dus nog eens even goed na welke vluchten je hebt genomen en of er wellicht nog iets te claimen valt!

Vergoeding bij vluchtvertraging : Claim uitbesteden

Zoals het wel vaker gaat wanneer er nieuwe wet en regelgeving wordt geïntroduceerd zagen ook hier nieuwe bedrijven kansen in de markt. Voor aan de ene kant de reizigers die het niet lukt om zelf bij de luchtvaartmaatschappij een vergoeding te krijgen voor de opgelopen vertraging en aan de andere kant de reizigers die voor gemak gaan zijn er tegenwoordig verschillende bedrijven die het claimen van een vluchtvertraging vergoeding voor je uit handen nemen. 

 

Veruit de bekendste partij in Nederland is EUCLAIM.NL. Uiteraard werken deze claim bedrijven niet voor niets en vragen een vergoeding voor de werkzaamheden die ze de reiziger uit handen nemen. In de onderstaande tabel kun je zien wat de vergoeding is per claim bedrag die het claim bedrijf in rekening brengt. De meeste claim bedrijven werken volgens een no cure no pay, dat wil zoveel zeggen dat je de kosten alleen betaald als zij de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij voor je los krijgen.

Vergoeding bij vluchtvertraging : Conclusie

Weet waar je recht op heb bij vertraging. Het is zonde om geld te laten liggen omdat je niet op de hoogte bent van de regels. Laat je niet afschepen door de luchtvaartmaatschappij. Kom je er zelf niet uit met de luchtvaartmaatschappij dan kun je altijd een claimpartij inschakelen.