Aegean Miles + BOnus : Negatieve wijzigingen in programma

Op dit blog kon je eerder lezen dat ik een grote van ben van het Miles + Bonus programma van de luchtvaartmaatschappij Aegean afkomstig uit Griekenland. Met name het behalen van frequent flyer status bij Star Alliance is relatief eenvoudig vergeleken met de voorwaarden die andere luchtvaartmaatschappijen stellen.

Helaas is er de afgelopen weken e.e.a. veranderd aan het programma en kan het (mogelijk) iets lastiger worden om je te (her)kwalificeren voor status. In deze post neem ik je mee door de wijzigingen.

Devaluaties : wat zijn het

Binnen de frequent flyer wereld wordt vaak met klem afgeraden om grote hoeveelheden miles of punten op te bouwen binnen een programma, “earn and burn” is dan ook het motto van veel veelvliegers. Dat heeft alles te maken met het feit dat luchtvaartmaatschappijen en hotelketens eens in de zoveel tijd bepalen dat ze de prijzen van awards moeten verhogen. 

De meeste programma’s kondigen zo’n wijziging ruim van te voren aan zodat je bijvoorbeeld nog twee maanden hebt om je punten in te wisselen tegen de oude tarieven. Zo’n verhoging van de award prijzen heet een devaluatie, je punten worden in verhouding minder waard.

Aegean punten verdienen met SAS

De eerste wijziging binnen het Aegean programma heeft te maken met de hoeveelheid status punten die je kunt verdienen met vluchten van SAS Scandinavian Airlines (SAS). Eerder kon je al lezen dat SAS een goudmijntje was om je status bij elkaar te vliegen binnen het Miles + Bonus programma. Op veel van de goedkoopste tarieven verdiende je 100% van de gevlogen afstand aan punten en met premium economy vluchten zelfs 200%. 

Van de een op de andere dag heeft het Miles +.Bonus programma besloten om de goedkoopste tarieven van SAS (de zogeheten light tarieven , oftewel alleen hand baggage) geen punten meer toe te kennen. Waar deze klassen bij andere programma’s binnen Star Alliance al eerder werden teruggeschroefd naar maximaal 25% van de gevlogen miles gaat Aegean nog een stapje verder door het verdienen van punten helemaal te schrappen.

Een groot verlies voor de snelle route naar Miles + Bonus Gold status. Gelukkig verdienen premium economy tarieven nog steeds “gewoon” 200% van de gevlogen afstand.

Duurdere award vluchten Miles + Bonus

Een tweede wijziging die Aegean met onmiddellijke ingang invoerde was een verhoging van de award prijzen tussen een aantal regio’s.

Nieuwe Aegean award kaart

Onderstaand de nieuwe award chart. O.a. de prijzen voor awards tussen Europe en de Verenigde Staten zijn in prijs gestegen (10k voor economy, 20k voor Business Class en 30k voor First Clas). Een andere opvallende verandering zijn de prijzen tussen Europa en het Verre Oosten, de verhoging is met dezelfde hoeveelheid miles als tussen Europa en de VS.

Oude Aegean award kaart

Conclusie

Persoonlijk vind ik het niet getuigen van respect voor je trouwste klanten door wijzigingen aan loyaliteitsprogramma’s door te voeren zonder vooraankondiging. Ik begrijp dat award prijzen over de tijd stijgen in kosten, inflatie is immers in de normale economie een gewoon verschijnsel. Terugkijkend op de wijzigingen had Aegean dit nog veel verder in de award chart kunnen doorvoeren en is het slechts beperkt gebleven tot het reizen tussen een aantal regio’s, het blijft natuurlijk vervelend als je bijna voldoende miles had voor net dat ene award.

De wijziging op de verdien tabel op SAS vluchten hing al een tijdje boven de markt, echter ook hier had een vooraankondiging netjes geweest.Ik ben zelf in ieder geval blij dat ik geen light-tarieven geboekt heb om toekomstige status veilig te stellen.