Air France Hop – Parijs naar Bilbao in Economy class

Als onderdeel van een stedentrip naar Bilbao vloog ik met een Embraer E170 van Air France Hop van Parijs naar Bilbao. Vanuit Amsterdam kwam ik met een KLM vlucht aan op Parijs Charles de Gaulle (CDG)  airport in Terminal 2F. De vlucht naar Bilbao vertrok vanaf Terminal 2G. In terminal 2G heeft Air France een lounge met een “warme bakker”, ik was er dus niet rouwig om dat ik een bus transfer naar terminal 2G moest maken, ook al kost het de nodige tijd om daar te komen vanuit terminal 2F. 

Transfer tussen terminals op Parijs Charles de Gaulle

Vliegveld Charles de Gaulle heeft een nogal afschrikwekkende reputatie als het gaat om van de ene naar de andere Terminal te komen. Persoonlijk vind ik de aanwijzingen rondom overstappen in de loop der jaren flink verbeterd.

Anders dan op Schiphol, heeft Parijs Charles de Gaulle airport namelijk meerdere terminals. Dat betekent in de praktijk dat wanneer je overstapt, je vaak jezelf moet verplaatsen naar een andere terminal. Soms kan dat lopend, soms moet dat met een bus transfer.

Om van Terminal 2F in Terminal 2G te komen volg je de gele borden, waarop duidelijk de richting naar diverse terminals wordt aangegeven. Wel moet je alert zijn op roltrappen aan de zijkant van hallen en gangen of je niet van etage moet veranderen. Om in terminal 2G te komen is ook een korte busrit nodig. 2G is een terminal, die niet verbonden is met de overige terminals. Het was gelukkig niet druk en de bus stond al klaar, dus waren we van 2F met ongeveer een kwartier in 2G. Op naar Lounge!

Terminal 2G is een kleine Terminal, die recent gemoderniseerd is. De Air France Lounge is eenvoudig te vinden en eenmaal binnen werden we netjes te woord gestaan door de lounge medewerker. Dankzij mijn Platinum status in het Flying Blue programma had ik toegang tot deze lounge, ondanks het feit dat ik deze keer in Economy class vloog.

Loungen op Parijs Charles de Gaulle

 

Het was druk in de lounge op de zaterdagochtend, maar een plekje was toch nog te vinden. Ondanks dat de Lounge niet groot is, zijn er douches aanwezig. Als je daar gebruik van wilt maken, meld je je aan bij de balie. Ons doel was meer de Franse Boulangerie, heerlijk versgebakken croissants, eventueel met chocola, madeleines en baguettes lagen op ons te wachten. Aangezien je tijdens de vlucht met KLM naar Parijs alleen een koekje krijgt, hadden we wel trek.

Na ons late ontbijt liepen we door de terminal richting de gate. Daar aangekomen werd omgeroepen dat er een half uur vertraging zou zijn wegens een noodzakelijke bandenwissel.

De gates zijn erg onhandig ingericht: je komt namelijk de trap af en gelijk is dan de entree waar je de boarding pass moet scannen. Je raadt het al, de al aanwezige passagiers stonden dus allemaal in de rij voor de trap, waardoor je geen kant meer op kunt. Aangezien ik er niet van hou om in de rij te staan (en al helemaal niet bij een vertraging), maakten we rechtsomkeert richting de algemene lounge.

Inderdaad startte boarding een half uurtje later en aangezien het vliegtuig niet aan een slurf stond, konden we naar buiten om via een trap het toestel in te gaan. De Embrear E170 is een vrij klein toestel met aan beide kanten van het gangpad twee stoelen.

Vergeleken met de A220, waar Air France ook mee vliegt, zag dit toestel er van binnen verouderd uit en had het leer van de stoelen wat kale plekken. De ruimte voor een krantje was gescheurd aan de zijkant. De beenruimte aan boord was wel oké.

De vlucht met Air France HOP!

Na vertrek kwam de crew langs met drinken en een koek. De crew was vriendelijk, maar er was geen praatje of enig ander erkenning voor status members van Skyteam. De vlucht verliep verder rustig en na een uur en drie kwartier landden we op het Vliegveld van Bilbao. Een klein vliegveld, dat overigens prima geschikt is voor direct turn (dit voor de liefhebbers van runs voor XP’s of goedkopere vluchten).

 

 

 

Luchthaven van Bilbao naar de stad

Het openbaar vervoer op de luchthaven van Bilbao (BIO) is goed geregeld. Er gaat namelijk iedere tien minuten een bus naar het centrum van de stad. Voor deze bus kun je op de luchthaven al een kaartje voor drie euro kunt kopen. Natuurlijk staan er ook taxi’s. Ik was hier in een vrij rustige periode, het was niet erg druk bij bus en taxi maar het kan zijn dat er in het hoogseizoen rijen staan.

Conclusie

Al met al was dit een vlucht zoals verwacht van Air France Hop. Een positieve ervaring deze reis was de  de Lounge in Parijs Charles de Gaulle – Terminal G. Negatiever waren de Gate indeling (of eigenlijk de passagiers die lang voor boardingtijd al in de rij gaan staan) en de oude stoelen van deze Embraer E170.

Mrs D.
Mrs D.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.