Mijn eerste stapjes op de weg naar Elite Flyer zijn

Sinds mijn tienertijd zat ik al regelmatig in het vliegtuig. Het is nooit in mij opgekomen om mezelf te verdiepen in de wereld van frequent flyer punten. Wanneer ik aan boord van het vliegtuig mede passagiers over deze prIogramma’s hoorde praten had ik altijd respect voor de hoeveelheid vluchten die deze mensen wel niet moesten maken. Hoe veel beter weet ik nu.


Inmiddels nu twintig jaar later kan ik van mezelf wel zeggen dat ik aardig meedraai in het spelletje dat de frequent flyer wereld heet. Dat is echter ook niet van de een op de andere dag gebeurd, ik ben er geleidelijk ingerold. Terugdenkend best wel zonde dat het mij zo lang heeft gekost om het moment te vinden om mezelf in deze materie te verdiepen. 


Mocht jij ook het gevoel hebben dat je te weinig vliegt? Lees dan vooral verder want ik neem je mee door mijn eerste stapjes in het wereldje van de frequent flyers.

Landend vliegtuig

Er zijn twee soorten miles in onze frequent flyer wereld

Wanneer ik mijn medepassagiers over miles hoorde praten had ik geen idee waar ze het over hadden. Miles is de vakterm voor punten verdiend met het maken van vluchten. In dit gekke wereldje worden twee soorten miles onderscheiden: Redeemable miles (ook wel award miles genoemd) en level miles (ook wel kwalificatie miles genoemd). Laten we eens kijken wat het verschil tussen deze twee soorten punten is.

Wat zijn redeemable miles (award miles)

Redeemable miles kunnen worden gezien als cadeau punten. Je spaart ze door te vliegen en je kunt ze (wanneer je er genoeg hebt) inwisselen voor een geschenk bij de luchtvaartmaatschappij. Wanneer je mensen hoort praten over gratis tickets dan is de kans groot dat ze die hebben betaald met award miles. 

Wat zijn Level miles

Het tweede type punten dat je spaart met je vluchten zijn de zogenaamde level miles. Deze punten kun je niet inwisselen tegen cadeau’s, ze zijn namelijk een geschenk op zich. Wanneer je genoeg van deze punten hebt verzameld mag je jezelf namelijk een frequent flyer noemen. 


Helaas houd het spelletje hier niet mee op, we hebben namelijk verschillende soorten frequent flyer, waarbij de een nog belangrijker is dan de andere. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun loyaliteitsprogramma’s opgedeeld in verschillende niveau’s. Uiteraard geldt hier ook weer hoe meer level miles je in een jaar verzameld hoe hoger op de apenrots je naar beneden mag kijken.


Owja, ik zei hierboven “in een jaar”. Het leuke aan level miles is dat de teller ieder jaar weer op 0 gezet wordt. Het gevaar wanneer je onze frequent flyer wereld in stapt is dat je ook wordt gevangen in het hamster rad, ieder jaar weer opnieuw proberend voldoende level miles te verzamelen en daar wellicht de gekste fratsen voor uithalen.

Airport suitcase

De weg naar mijn eerste frequent flyer status

Mijn belangrijkste beweegreden om mezelf in deze wereld te storten is dat nogal statusgevoelig ben. Ik zag het dus al helemaal voor me dat ik voor “het volk” aan boord van het vliegtuig mocht en nergens meer hoefde te wachten in een lange rij. Daarnaast frustreerde ik me keer op keer dood aan de drukte die een terminal op de luchthaven met zich meebrengt. Huilende kinderen bij de gate, ruziënde echtparen enzovoort enzovoort.

 

Dat moest veranderen en die verandering kwam ook nadat ik aanraking was gekomen met de website van Flyertalk. Deze website bevat een forum waar (wannabe) frequent flyers gedachten met elkaar uitwisselen om het ultieme doel te halen (her)kwalificatie voor frequent flyer status. Uren bracht ik door op het forum om mezelf te verdiepen in de materie.

 

Fast track bij United Airlines

Tot ik op een gegeven moment een topic las over United Airlines en dat zij een shortcut aanboden om elite status te behalen in hun MileagePlus programma. Normaal gesproken zou je 50.000 miles moeten vliegen om jezelf United Airlines Gold member te mogen noemen maar middels deze snelweg kon het al door maar 12.000 miles te vliegen! Mooie bijkomstigheid is dat deze Gold status alle voordelen met zich meebracht waar ik zo naarstig op zoek naar was: overal voorrang en toegang tot airport lounges.

 

Nadat ik mezelf voor deze fast track had aangemeld was de volgende stap in mijn reis het vinden van een vliegticket die me de benodigde 12.000 miles zou opleveren, het liefst voor zo weinig mogelijk geld. Gelukkig voorzag Flyertalk ook in deze behoefte, er zijn een aantal thread op het forum waarin leden goedkope ticket tips met elkaar uitwisselen.

 

Het ticket naar de tropics

Het duurde dan ook niet lang voordat ik een mooi ticket met United Airlines gevonden had met als bestemming Las Vegas. Doordat ik mezelf inmiddels nog verder had verdiept in de materie wist ik dat ik het beste met een omweg naar Las Vegas kon vliegen om op die manier het maximale aantal punten uit mijn investering te slepen. Het werd dus een ticket naar Las Vegas via New York & San Francisco waarmee ik mezelf net over de benodigde 12.000 miles kon trekken. Een dag na het overschrijden van deze magische grens werd mijn status in het United Account geüpgraded naar Gold!

 

Deze vlucht die ik maakte puur om het Gold niveau te halen bij United Airlines wordt in het wereldje ook wel een mileagerun genoemd. Vooral in de laatste twee maanden van het jaar is het in het wereldje een populaire bezigheid om vluchten te maken met als enig doel het verkrijgen of behouden van elite status.

 

United Airlines airplane

Mijn eerste "gratis" ticket

Met mijn elite status op zak drong het verlangen om meer punten te verzamelen dieper en dieper mijn lichaam binnen. Met mijn Gold status op zak verdiende ik bovendien nog een mooi aantal bonus punten bovenop de standaard punten die ik voor mijn ticket kreeg. Voordat ik er erg in had stond de teller van mijn award miles op 50.000 punten.

 

Het moeilijkste moment in mijn nog prille frequent flyer carrière was het inwisselen van de punten. Niet omdat het zo lastig is om via de website van United Airlines een award ticket te boeken. Het kostte kracht om mijn zuurverdiende puntjes om te zetten in iets wat op zich een mooie beloning was. Ik boekte via de website van United Airlines een ticket met Thai Airways in hun First Class van Sydney naar Bangkok, een ticket die me anders ruim 2.000 euro had gekost (niet dat ik dat er ooit voor betaald had). 

 

Enfin, je kunt je vast wel voorstellen dat na die 1e keer dat ik gratis in first class had gevlogen het hek compleet van de dam was. Inmiddels zijn we velen jaren later en kan ik je vertellen dat er nog vele vluchten in business en first class hebben mogen volgen waar ik eigenlijk nooit de hoofdprijs voor heb betaald. 

 

De moraal van dit verhaal is. Al vlieg je nog zo weinig, iedereen kan frequent flyer worden.Wil je weten hoe je bij het Flying Blue programma van KLM frequent flyer kunt worden, lees dan vooral dit artikel.