Mijn eerste stapjes als frequent flyer

Van jongs af aan had ik al een passie voor alles wat met vliegtuigen te maken had. In het begin bleef het voornamelijk bij tripjes met mijn vader naar Schiphol om vliegtuigen te kijken. In mijn tienerjaren nam het aantal vluchten dat ik nam, jaarlijks toe. Zou een leven als frequent flyer er dan toch in zitten ?

Ik weet het nog erg goed, de eerste keer dat ik intercontinentaal vloog. De vraag die maar in mijn hoofd bleef spelen is hoe ik ooit in een van die mooie stoelen voor in het vliegtuig zou belanden. Ik had ontzettend veel respect voor die mensen die daar zaten, het moesten ontzettend rijke mensen zijn.

Nu 20 jaar later weet ik wel beter. Het zijn echt niet alleen de rijksten der aarde die zich voor in het vliegtuig begeven. Wie niet (ontzettend veel) geld heeft moet slim zijn! In deze post neem ik je mee langs mijn eerste stapjes als frequent flyer, in de hoop dat je de inspiratie vindt om je ook in deze materie te verdiepen.

Spoiler alert: je hoeft echt niet dagelijks in het vliegtuig te zitten om zo nu en dan als prins behandelt te worden aan boord!

Landend vliegtuig

Baas boven baas in de frequent flyer wereld

In het wereldje van frequent flying draait veel rondom het woord “status”. Met status wordt het niveau bedoelt dat je hebt verdiend in het frequent flyer programma van een airline. Deze status verdien je door vluchten te maken met de luchtvaartmaatschappij.

Over het algemeen geldt dat wanneer je vaak in premium stoelen (denk aan business of first class) zit en langere afstanden vliegt je sneller in aanmerking komt voor elite status. De luchtvaartmaatschappij verdient het meeste aan dit soort vliegtickets, dus reizigers die deze stoelen boeken worden beter beloond.

Mijn eerste elite status met een shortcut

In mijn beginjaren vloog ik nog niet zodanig veel dat ik mijzelf zou plaatsen voor elite status. Omdat ik toch graag wilde ruiken aan het elite leven, besloot ik op zoek te gaan naar een andere manier om het te verkrijgen. En die vond ik ook!

Ik las namelijk ergens op FlyerTalk (een forum voor frequent flyers) dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die zogenaamde fast tracks aanbieden. Dat is dan een promotie waar je (vaak eenmalig) gebruik van kunt maken om jezelf versneld te kwalificeren voor een elite status. United Airlines bood in die tijd een fast track aan naar elite Gold status.

Door gebruik te maken van deze fast track waren slechts 12.000 level miles nodig om de Gold status binnen te slepen. Normaal gesproken moet je daar jaarlijks 50.000 level miles voor bij elkaar vliegen. Alhoewel Gold status niet de allerhoogste status is bij United Airlines, zou ik in ieder geval gebruik kunnen maken van luchthaven lounges en diverse voorrangsregelingen op de luchthaven.

De enige vraag was nu nog: met welke vluchten én tegen welke prijs zou ik die 12.000 level miles bij elkaar vliegen.

frequent flyer - eerste stap united airlines

Mijn eerste vlucht “puur om het vliegen”

Op het FlyerTalk forum worden ook mooie vliegticket deals gedeeld. Op een gegeven moment kwam er een aanbieding voorbij, waarbij je van Amsterdam naar Las Vegas kon vliegen voor 350 euro. Alhoewel ik geen concreet doel had om naar Las Vegas te vliegen, besloot ik te kijken of dit mij voldoende punten op zou leveren voor de Gold status.

Een vlucht met een overstap zou mij niet voldoende miles opleveren. Gelukkig las ik op FlyerTalk dat het met dit vliegticket mogelijk was om wat extra keren over te stappen. Door op de heenweg via zowel New York als San Francisco te vliegen en terug via Los Angeles en New York, kon ik de 12.000 level miles met slechts één vliegticket bereiken.

Uiteindelijk besloot ik er een weekendtrip van te maken. Op de terugvlucht van New York naar Amsterdam overschreed ik de grens van 12.000 level miles. Enkele dagen later werd mijn elite status geüpgraded naar Gold.

Mission Accomplished! Vanaf dat moment ben ik verslaafd aan het hebben van toegang tot een luchthaven lounge voorafgaand aan mijn vlucht. Gelukkig heb ik dat tegenwoordig door mijn elite status bij twee van de drie grote luchtvaart allianties. Voor de vluchten waar ik het niet dankzij mijn status krijg heb ik nu de priority pass in mijn portemonnee zitten, die geeft me toegang tot zo’n 1.200 luchthaven lounges wereldwijd.

Mijn eerste gratis business/first class vluchten op punten

Met de Gold elite status op zak had ik mijn eerste doel bereikt. Het tweede doel dat ik voor ogen had was om in business class te vliegen. Op het FlyerTalk forum waar ik eerder al over schreef worden ook regelmatig mooi geprijsde business class vliegtickets gedeeld.

Ondanks dat er mooie deals tussen zaten, wilde ik graag nog goedkoper. Op mijn vluchten met United Airlines had ik al een mooie aantal award miles verdiend. Op iedere vlucht verzamel je naast level miles (voor je elite status), ook award miles. Met deze laatstgenoemde punten kun je sparen voor gratis vliegtickets.

Een gratis vliegticket in business class leek me een perfecte stip op de horizon om voor te sparen. In de periode na het behalen van mijn elite status vloog ik regelmatig met United Airlines en andere airlines uit de Star Alliance. Het mooie aan luchtvaart allianties is dat de voordelen die je bij de ene maatschappij behaalt meestal ook gelden bij andere maatschappijen. Daarnaast spaar je ook award miles op vluchten van andere maatschappijen binnen dezelfde alliantie.


American Express Gold kaart

Vliegen in first class, bijna gratis

Binnen een jaar na het behalen van mijn elite status had ik zo’n 50.000 award miles bij elkaar gespaard bij United Airlines. Ik had in die periode een sabbatical gepland staan, waarbij ik nog een vliegticket nodig had van Australië naar Azië. In de prijstabel van United Airlines zag ik dat award vliegtickets tussen deze twee continenten voor 45.000 award miles in first class werden aangeboden. Dat was geen geld (ehh award miles) voor een vlucht van zo’n 10 uur in first class.

United Airlines is een Amerikaanse maatschappij en vliegt zelf niet tussen Australië en Azië. Het mooie is dat je award vluchten kunt boeken op alle maatschappijen die ook lid zijn van de Star Alliance. Ik vond een mooi vliegticket met Thai Airways in first class op hun Boeing 747. Maar daar bleef het niet bij.

Nog langer genieten van luxe aan boord

Eerder las je al dat ik op mijn vliegticket naar Las Vegas een paar extra tussenstops had ingebouwd. Wel, ook bij award vliegtickets heb je (vaak) de mogelijkheid om met een kleine omweg naar je bestemming te reizen. Ik besloot een vlucht toe te voegen voor de vlucht naar Azië en dit vliegticket te starten vanaf Auckland, in Nieuw Zeeland. Thai Airways vloog niet tussen Auckland en Sydney, dus deze vlucht vloog ik met Air New Zealand (ook een Star Alliance deelnemer).

Daar bleef het niet bij. Ik las op een forum dat het mogelijk was binnen Azië ook nog een transfer te maken op dit vliegticket. Ik besloot Bangkok – Hong Kong – Bangkok toe te voegen. Niet omdat ik per se naar Hong Kong wilde, maar puur voor het vliegplezier. Het leverde me na 10 uur in First Class ook nog eens 8 uur (2x 4 uur) op in Thai Airways business class op hun Airbus A380 van en naar Hong Kong.

Conclusie: Eerste stapjes als frequent flyer

Met deze post hoop ik je een klein inkijkje te hebben gegeven in het leven van een (startende) frequent flyer.

Een waarschuwing vooraf mocht je ook geïntresseerd zijn geraakt om frequent flyer te worden. Het is een hamster rad waar je instapt, op het moment dat je eenmaal elite status in bezit hebt, wil je er waarschijnlijk niet meer van af. Dan begint jaarlijks de hamster race om jezelf opnieuw te kwalificeren voor elite status en je daarmee te verzekeren van de bijkomende voordelen.

S. von Kriegenbergh
S. von Kriegenbergh

Al vanaf kleins af aan ben ik verslingerd aan alles wat met luchtvaart te maken heeft. Als kleine jongen was ik vaak in de weekenden langs de startbanen van Schiphol te vinden, kijkend naar alle vertrekkende vliegtuigen naar zonnige bestemmingen. Sinds een aantal jaar ben ik in de gelukkige situatie dat ik zeer regelmatig het vliegtuig pak naar mooie bestemmingen, het liefst in business of first class, en het liefst zo goedkoop mogelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.