Mijn eerste stapjes als frequent flyer

overvliegend vliegtuig

Ik vlieg toch veel te weinig om iets te verdienen met die airmiles, zoals ik ze toen nog noemde. Die gedachte ging regelmatig door mijn hoofd als ik weer eens door het magazine van de luchtvaarmaatschappij waar ik mee vloog bladerde. Destijds maakte ik twee keer per jaar een trip naar Azie en dan ook nog eens in economy class. Dat is toch te veel te weinig! Fout!

Wist je bijvoorbeeld dat je al een gratis ticket kunt boeken vanaf 4.500 verzamelde punten, o.k. het is geen ticket in first class maar toch het is een gratis ticket! Ook frequent flyer status behalen waarmee je o.a. gratis de airport lounge in kan voordat je gaat vliegen is niet zo moeilijk als je wellicht denkt.

In deze post lees je over mijn eerste stapjes in de frequent flyer wereld….

 

Een periode van verdieping in diverse websites volgde, o.a. www.boardingarea.com (een verzamelplek waar blog posts van luchtvaartgeeks staan) werd onderdeel van mijn dagelijkse routine.

Landend vliegtuig

Soorten miles

Mijn wereld bestond tot dat punt alleen uit het begrip luchtvaartmiles. Ik had nog geen idee dat er verschillende soorten miles waren. Na wat onderzoek op Internet ontdekte ik al snel dat er twee soorten miles te onderscheiden zijn, redeemable miles en elite kwalifactie miles.

Redeemable miles

Redeemable miles verdien je op vrijwel iedere vlucht die je vliegt. Deze miles kun je in bepaalde hoeveelheden inwisselen voor “gratis” award tickets. Ik heb “gratis” tussen quotes gezet omdat het ticket wel gratis is maar vaak worden luchthavenbelastingen en brandstoftoeslagen wel doorberekend.

De hoeveelheid te ontvangen redeemable miles is afhankelijk van de gevlogen afstand en de klasse waarin je je ticket hebt geboekt. Sommge klassen verdienen 100% maar tegenwoordig zie je vaak dat de goedkopere klassen slechts 25% van de gevlogen miles opleveren.

Stel dat je dan van Amsterdam naar Singapore vliegt, een afstand van 6.500, dat levert je bij 25% slechts 1.625 redeemable miles op. Vlieg je dezelfde route in business class, een klasse die vaak 200% van de gevlogen miles oplevert, dan eindig je op 13.000 miles. Voor een retour ticket moeten bovenstaande aantallen natuurlijk keer 2!

Een ontwikkeling van de laatste jaren is dat de hoeveelheid miles die je ontvangt niet langer van de gevlogen afstand maar van de ticketprijs afhangt. Stel dat je een ticket voor 200 euro hebt gekocht dan ontvang je 200 euro * 4 = 800 miles. De vermenigvuldigingsfactor is onder andere afhankelijk van je elite niveau in het frequent flyer programma.

Elite kwalificatie miles

Elite kwalificatie miles kun je niet inwisselen voor tickets. Dit type miles bepaalt welk elite status niveau je binnen het frequent flyer programma van de airline krijgt. Bij de meeste programma’s loopt het kwalificatiejaar gelijk aan het kalenderjaar wat wil zeggen dat telkens op 1 Januari het aantal verdiende elite kwalificatie miles gereset wordt naar 0.

Ik kwam er achter dat het principe van elite status verkrijgen bij alle frequent flyer program vergelijkbaar was maar dat er in de details toch wel verschillen zijn. Een mooi voorbeeld is dat voor de hoogste elite status bij American Airlines je 100.000 miles moet vliegen terwijl dat bij British Airways 1.500 tier points zijn. In een later artikel vertel ik je verder over tier points.

Airport suitcase

Mijn eerste frequent flyer status

Goed ik wilde dus meer gaan vliegen om punten te verzamelen die ik vervolgens voor mooie vlieg ervaringen kon inwisselen. Het enige waar ik tegen op zag was het doorbrengen van veel tijd op de luchthaven. Ik irriteer me altijd dood aan de drukte bij de gate, lang voordat de vlucht vertrekt. Ook de prijzen van horeca op de luchthaven zijn niet om over naar huis te schrijven. Daar moest ik dus eerst een oplossing voor vinden.

Ik leerde van het blog van Valentijn Kuperus dat wanneer je de zogenaamde elite status bereikte bij een luchtvaartmaatschappij je o.a. toegang kreeg tot een afgesloten stukje luchthaven waar volop gratis eten en drinken tot je beschikking staat. Om toegang te  krijgen tot deze lounges moet je een bepaald aantal miles vliegen per jaar.

Niet lang daarna zag ik op boardingarea dat United Airlines een zogenaamde fast track aanbood naar Gold elite status, een niveau die me toegang zou geven tot de luchthaven lounges van alle Star Alliance luchtvaartmaatschappijen. In plaats van de 50.000 miles die je normaal moest vliegen om op dit niveau terecht te komen boden ze nu de mogelijkheid voor slechts 12.000 miles (gevlogen op vluchten van United Airlines in een periode van 90 dagen na aanmelding).

Gelukkig vond ik vrij snel nadat ik me voor deze fast track had aangemeld een leuke vlucht van Amsterdam naar Las Vegas voor maar 350 euro. Door wat extra stops toe te voegen in de route kwam ik met deze ene vlucht over de 12.000 miles drempel en mocht ik me de trotse bezitter van United Premier Gold status noemen. Deze vlucht was wat in de frequent flyer wereld een mileage run wordt genoemd: een vlucht gemaakt met als enig doel het verkrijgen van redeemable miles en/of airline status.

United Airlines airplane

Eerste gratis ticket

Nadat ik mijn eerste mileagerun had volbracht en ik mijn eerste award miles in mijn account zag landen was het hek van de dam. Ik wilde meer! Na een aantal goedkope deals te hebben gevlogen (en mede dankzij de bonus miles die ik door mijn nieuwe verworven elite status kreeg) had ik na een paar maanden al voldoende miles om een award ticket te boeken.

Reuze blij was ik dat ik een geplande trip naar Azie kon uitbreiden met een side trip naar New Zeeland. Voor 40.000 United Airlines miles boekte ik een first class ticket van Hong Kong via Bangkok naar Sydney op Thai Airways om vervolgens het laatste stukje met LaTam uit Chile naar New Zeeland te vliegen. En dat alles voor wat miles en 20 USD aan belastingen.

I was hooked!

Ben jij ook verslaafd geraakt aan reizen / miles? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*